Kuran’da Yer Alan Haram ve Helal Kavramları

Bugün sizlerle günümüzde çok konuşulan ve kuranın değişik yerlerinde geçen HARAM, HELAL ve GÜNAH kavramlarından ne anlamalıyız onu araştırmaya çalışacağım, hatalarımı Allah affetsin. Haram kelimesinin sözlükte de geçen anlamı, yasak anlamında olduğunu görüyoruz. Yani Allahın kesinlikle yapılmasını özellikle istemediği ve bizlere bizzat tek tek saydığı konuların yapılmasına koyduğu yasak ya da Allahın koyduğu sınır diyebiliriz. Helal ise haramın tam tersi olan, serbest olanlar anlamına gelmektedir. Peki, o zaman GÜNAH ne anlamına geliyor olabilir dersiniz? Haram denileni yaparak sınırı aşan, suç işleyen, diye basit bir şekilde anlatmaya çalışırsak günahı, bizzat saydıkları ve haram kılıyorum dedikleri ile diğer hoş olmayan hareketleri yapanların günah işlediği açıklamaları örtüşmez sanırım. Yani günah eşittir haram açılımı Allahın kuranda anlatmak istediğinin tam karşılığı bence olmasa gerek. Demek ki günah kavramını yalnız tek bir değerde almamız bizleri doğru sonuca götürmeyecektir. Bir ayet örneği vermek istiyorum sözlerimin daha doğru anlaşılması için, bakın Rabbim günah kavramını nasıl açıkça belirliyor ve ayırıyor.


(Nisa suresi 31: Eğer yasaklandığınız günahların büyüklerinden uzak kalırsanız, diğer kötülüklerinizi örteriz ve sizi nimet ve bereket dolu bir varış yerine ulaştırırız. )

Demek ki Rabbim günahları büyük ve küçük olarak ayırıp değerlendiriyor. Zaten günah kavramı yapılan bir suça verilen ceza niteliğindedir. Her suçun cezası aynı olamaz aslında Rabbim bunu Kuranda çok güzel izah ediyor. Günümüz anlayışıyla söylememiz gerekirse, bir öğrencinin imtihanda aldığı zayıf notu düşünün, 10 üzerinden 4 de zayıf, altında alınan notlar da zayıf. Ama 4 alan bir öğrenci bir sonraki imtihanda çok daha rahat ortalamasını yükseltip geçer nota yükseltebilir. Ama 1 alan bir öğrenciyi düşünün hepimiz bu dönemlerden geçtik, bu notun kurtulması mümkün değil diyerek o derse çalışılmadığına çok şahit olmuşuzdur, daha açıkçası bir boşluğa düşerek karamsar bir tavır sergiler böyle bir insan. İşte Yüceler Yücesi Rabbim de günah kavramını, yani Kuranda yasakladıklarını, bizzat açıkladıkları doğrultusunda ve onlara verdiği sınırların aşılması derecesinde değerlendirdiğini belirtmiştir. Ayeti hatırlayalım ne diyor Rabbim? (Eğer yasaklandığınız günahların büyüklerinden uzak kalırsanız, diğer kötülüklerinizi örteriz. ) Peki, sizce bahsedilen büyük günahlar neler olabilir? Elbette sınırlarını keskin sözlerle çizdiği ve sizlere özellikle HARAM kılıyorum diye açıkladığı konular olsa gerek. Elbette doğruyu Rabbim bilir, bizlere düşen onun sözlerini anlamaya çalışmaktır. Bakın Allah kendi katında vaat ettiği cennet yada cehennem hakkında nasıl derecelerden bahsediyor?

Nisa 96: Kendi katından yüksek dereceler, bağış ve rahmet. Allah, bağışlayandır, esirgeyendir.

Enfal 4: Gerçek anlamda müminler, işte bunlardır. Rableri katında dereceler, bağışlanma ve bol bir rızık var onlar için.

Aliimran 163: Onlar, Allah katında derece derecedirler. Allah, yapmakta olduklarını iyice görmektedir.

Allah cehennem içinde böyle derecelerden bahseder örneğin(Nisa 145: Şu da bir gerçek ki ikiyüzlüler, ateşin en alt katındadırlar. Onlar için bir yardımcı asla bulamayacaksın. )

Demek ki Allah yaptığımız günahın da, sevabın da bir derecesi olduğunu, hatta kendi makamında her şeyin gözler önüne serildiği gün bu derecelerin devrede olacağını bildiriyor bizlere. Cenneti de cehennemi de daha birçok ayetinde belirttiği gibi kat kat yaptığını anlatır. Buradan da anlaşılıyor ki GÜNAH ya da SEVAP kelimesini tek düze ve basit anlamlarda anlatmak ya da anlamak doğru olmayacaktır. Şimdi de Allah`ın bizlere kesin sözcüklerle sınırlar çizip yasakladığı ve bunu HARAM sözcüğüyle anlattığı bazı ayetleri hatırlayalım.

Bakara 173: Allah size leşi, kanı, domuz etini, Allah`tan başkası adına kesileni haram kılmıştır. Ama zorda kalanın, sınırı aşmadan, şuna buna haksızlık ve tecavüze gitmeden yemesinde kendisi için günah yoktur. Allah çok affedici, çok merhametlidir.

Bakara 275: Faiz yiyen kimseler, şeytan çarpmış kimsenin kalktığı gibi kalkarlar. Bu, onların: “Ticaret, tıpkı faiz gibidir. ” demeleri yüzündendir. Oysa Allah, ticareti helal, faizi haram etti……….

Nisa 23: Size, şu kadınlarla evlenmek haram kılınmıştır: Analarınız, kızlarınız, kız kardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, erkek kardeş kızları, kız kardeş kızları, sizi emziren sütanneleriniz, sütkız kardeşleriniz……….

Yukarıda yazdığım konular dışında da Rabbim`in bizlere haram kıldıkları elbette var. Örneğin Allah`a ortak koşmayı, nikâhlı kadınlarla evlenmemizi, Allah`ın kuranda açıklamadığı konular hakkında konuşmamızı, haksız bir şekilde bir cana kıymamızı, haksız yere saldırmayı ve yazmadığım birçok konularda özellikle HARAM kıldığını açıklıyor. Ne dersiniz yazımın başında yazdığım Nisa suresi 31. ayette geçen büyük günahlar bunlar mıdır dersiniz? İşte Yüce Rabbim bahsettiği büyük günahlardan uzak kaldığımız takdirde diğer günahlarımızı affedeceği müjdesini veriyor. Elbette sınırı çizen, değerlendirmeyi yapan, neleri ne zaman ve nasıl affedeceğine karar veren YÜCELER YÜCESİ RABBİMDİR. Bizlere düşen Kuranın keskin sözlerle çizdiği HARAM ve günah sözcüğüyle belirlediği konulardan uzak kalmaktır. Gerisini Rabbim bilir. Bazı ayetlerde vardır haram sözcüğünü kullanmadan bizleri uyardığı ve bunları yaptığınızda, benden uzaklaşarak şeytana yaklaşacağımızı söylediği, onlardan bahsederken şeytan işi pisliktir sözüyle bizleri ikaz ettiği, birçok ayetler vardır. İşte bunlar da Allahın sözleri dikkate alınmayıp yapıldığında bizleri günaha götürecektir, derecesini ise Rabbim bilir.

Ben Kuran`dan bunları anladım yazdıklarım benim düşüncelerimdir ve yalnız beni bağlar, yanlışlarımı Rabbim affetsin ve Bizlerin doğruları görmemizi sağlasın. Gönlümüzü kuran ışığıyla aydınlanan, gözleriyle bakan değil gerçekleri gören kulları arasına Rabbim`in bizleri alması dileklerimle.

SAYGILARIMLA
Haluk GÜMÜŞTABAK

 


About the Author
Author

Dini Yazilar

Comments (1)
Leave a reply

Reply to ali arslan Cancel reply

Name (required)

Website