Namazların CEM`i konusu ve TERAVİH namazı

Kur’an’da namazların birleştirmesinden-cem edilmesi diye bir uygulamadan bahsedilmez.


Kur’an’da bahsedilmeyen bir hususun Hz. peygamberin sünnetinde-uygulamasında olduğunu söylemek de mümkün değildir.. Esasen cem uygulaması Kur’an hükümüne aykırıdır. Kur’an namazın vakti bildirilen bir ibadet olduğunu söylüyor. (Nisa-103) Namazlar birleştirildiği zaman-cem edildiği zaman cem edilen namazlardan biri bildirilen vakitte kılınmamış olur.

Bir namazı bildirilen vaktinde kılmayıp diğer bir namazın vaktinde o namazla birleştirerek kılmak ayet hükmüne aykırıdır..

Namazların cem’i konusu mezhep kökenli bir kabüldür, uygulamadır.
Sünni eköle göre cem edilebilen namazlar, öğle ile ikindi namazı ve akşam ile yatsı namazıdır.

Sünni eköl Kur’an’da üç vakit olarak bildirilen namaz vakitlerini önce beş vakit olarak ilan etmiş sonrada Kur’an’da bildirildiği gibi üç vakte indirmak için cem uygulamasını devreye sokmuştur.

“Hz. peygamberimiz beş vakit namazı cem ederek üç vakitte birleştirerek de kılmıştır” Söylemi yerine; “ Hz. peygamberimiz Kur’an hükümlerine uygun olarak sabah, akşam ve gece-teheccüd namazlarını kılmıştır. Bunların haricinde evinde günün değişik zamanlarında fazladan, nafile namazlar da kılmıştır. ”Demek, Kur’an ve sünnet verilerine daha uygun bir ifade olacaktır..

Dileyen dilediği zaman, dilediği kadar Allah’ın rızası için namaz kılar. Ancak, Kur’an’da bildirilmeyen, farz olmayan namazların, farz namazlar olduğunun söylenmesi, kabul edilmesi Allah’ın yetkilerine müdahaledir. Teravih ve tespih namazları gibi çeşitli isimlerle kılanan namazlar farz olmayan namazdır. Sadece farz namazların mescitte cemaatle kılınması, fazladan nafile olarak kılınan namazların ise evde kılınması Hz. peygamberimizin uygulaması, sünnetidir. Hz. Peygamberimizin sünnetine sıkı sıkıya bağlı olduğunu söyleyen mezhepçi, tarikatçı, tasavvufçu, cemaatçi geleneksel İslamcıların teravih namazlarını peygamberimizin sünnetine aykırı şekilde camilerde kılması anlaşılır bir tavır değildir. Sünnete bağlı olduğunu söyleyen ve Hz. Muhammad’e saygısı olan kişiler teravih namazını evlerinde kılmalıdırlar.

Teravih namazlarının camide kılınmaması; evde kılınması Hz. Muhammed’in sünnetidir.

Hz. Peygamberin sünneti İslam’ın-dinimizin bir unsurudur, parçasıdır.
Teravih namazını dinine uygun kılmak isteyen Müslümanlar, bu namazı evlerinde kılmalıdır..

Saygılarımla,
Mustafa Kallavi..

 


About the Author
Author

Dini Yazilar

Comments (7)
  • Avatar

    Nagehan Su Jan 27 2012 - 20:41 Reply

    Mustafa Bey namaz vakitleri konusunda teheccüd namazı demişsiniz ki o yalnızca Peygambere özeldir (isra 79) bizlere değil! Dileyen tabi ayrıca kılar,kimse bir şey diyemez,ayrıca sabah,öğle teheccüd değil;sabah.öğle ve ikisinin ortası olan vusta(orta) namazdır (nur 58)

  • Avatar

    Mustafa May 30 2012 - 17:07 Reply

    Kur’an’da vakti belirtilerek bildirilen namazlar: ‘‘Gündüzün iki tarafında, gecenin yakınlarında’’ kılınması emredilen sabah-fecr namazı (Hud-114) ve akşam-Işa namazı (Hud-114, İsra-78) ile
    gece-teheccud namazıdır..(İsra-79 Furkan-64 Zümer-9 İnsan-26 Müzzemmil-6)

    İsra suresi 79. ayetine atıf yapılarak gece namazının sadece Hz. peygamberimize emredildiği yönünde görüşler olsa da Furkan suresi 63. ve 64. ayetlerinde bütün ümmeti kapsayacak şekilde “Rahman’ın kulları” ifadesi kullanılarak geceleri secde etmekten, kıyamda durmaktan bahsedilmiştir.
    Ayni surenin 65. ayetinde ise gece namazında okunacak dua bildirilmiştir.

    Nur Suresi 58. ayeti çok dikkatli okumak gerekir. Bu ayet namaz vakitlerinden ziyade insanların istirahat vakitlerini bildirir. “sabah namazından önce” “öğle vaktinde” (Diikat:Öğle namazı demiyor.) “Gün battıktan sonra (Yani gece namazı)
    kılınan namaz” dan bahsediyor. Bu iki ayette iki namaz vaktinden bahsedilir üç değil. Sabah namazından önce ve gece namazından sonra insan yatar dinlenir, üzerinde rahat açık kıyafetler olabilir. öğle vakti de ayni şekilde insanların dinlendiği zamanlardır.
    Esenlikler dilerim…

  • Avatar

    Wins Falcon Jul 5 2012 - 11:49 Reply

    Namazda cem diye birşey yoktur.Namaz 3 vakittir ve bunun vakitlerini de hepiniz biliyorsunuz.5 vakit diye bir kavram yoktur,zamanla sürekli yapılan adetler İslam dışı kural haline getirilmiş ve tekrarlanmıştır.

    Peygamberin teravih namazını evinde kıldığı birçok kaynaktan aktarılıyor zaten.Peygamberimiz ölünce teravih namazı camide kılınmaya başlamıştır.Günümüzde namaz kılmayan birçok insan,teravih namazına camiye gider.Bu büyük bir ironidir.Anlaşılması güç bir cahiliyet örneğidir.

  • Avatar

    Nagehan Su Jul 15 2012 - 13:19 Reply

    İsra suresi 79. ayetine atıf yapılarak gece namazının sadece Hz. peygamberimize emredildiği yönünde görüşler olsa da Furkan suresi 63. ve 64. ayetlerinde bütün ümmeti kapsayacak şekilde “Rahman’ın kulları” ifadesi kullanılarak geceleri secde etmekten, kıyamda durmaktan bahsedilmiştir.
    Ayni surenin 65. ayetinde ise gece namazında okunacak dua bildirilmiştir.Doğrudur ayrıca geceleri Resulle namaz kılanların olduğu (Müzemmil 20) ve geceleri namaz kılanların övüldüğü belirtilir (76-İnsan Suresi 26) ama buradan farziyet çıkartılamaz,Kuran’da ismi belirtilen üç namaz adı vardır salat-ı fecr,salat-ı işa ve ikisinin ortasında olan ve günün de ortası olan salat-ı vustadır.Gece ibadeti Resule farz,ümmete ise vücub değil nedb ifadesi vardır tıpkı oruçtan sonra cinsel ilişkiye girebilirsiniz der buradan cinsel ilişki emirdir yorumu çıkmaz bu sadece izindir ya da ihramdan sonra avlanabilirsiniz der buradan ihramdan çıktığımız gibi gidin avlanın, bu emirdir denmez,gece namazı olayıda Furkan ve İnsan ve zümer surelerinde nedb ifade eden söylemlerdir,İsra 79 da gece ibadetinin sadece Resule özel olduğu görülür.Son olarak gece namazı farz olsa nur 58 de işa namazının günün son namazı olduğu belirtilmez ve kuran’da fecr,işa ve vusta gibi salat-ı leyl ifadesi geçmesi gerekir ama kitapta böyle özel ismi belirtilmiş bir gece namazı adı yoktur.Herşeyin doğrusunu ALLAH bilir.

  • Avatar

    inanç Jul 17 2012 - 15:48 Reply

    Arkadaşlar,

    Farz namazlarda muhakkak namazın vaktini belirterek niyet etmek gereklimidir. Mesela “niyet ettim sabah namazını kılmaya” gibi.. yoksa Allah rızası için namaz kılmaya niyet ettim demek kafi gelirmi?

  • Avatar

    vekuran Jul 18 2012 - 08:32 Reply

    Vaktin girmesi, salatın niyeti değil midir? Sabah ve Akşam salatını mı cem edeceğiz. Sözde İslam fıkhının düştüğü duruma bakın. Çok yazık

  • Avatar

    Metin Dec 3 2012 - 16:24 Reply

    Selam

    Nagehan Su hanımefendi
    Bakara 238 “Vusta” kelimesi ile bir vaktin-zamanın işaret edildiğinden emin misiniz.?
    Acaba Kur’an’da vusta kelimesi hangi anlamlarda kullanılmıştır.

    Bakara 238. ayeti 239. ayetle birlikte ve hatta Nisa süresi 101.102.103. ayetlerle birlikte değerlendirmekgerekir kanısındayım. Bu ayetlerde bir namaz vaktinden ziyade vurgulanmak istenen başka bir şey var sanıyorum.

    Gece namazıyla ilgili ayetlerde bir izin veya serbestlik vurgulanmıyor. “Rahmanın kulları böyle yapar diyor” ben bu ayetloeri “Sen de Rahmanın kuluysan böyle yap” şeklinde anlıyorum.

    Esenlikler dilerim.

Leave a reply

Name (required)

Website