Zekatta 40 da 1 Saçmalığı

İçinde bulunduğumuz ramazan ayı sebebiyle, insanlar, zekat ve fakiri doyurma konusunda daha hassas oluyorlar. Fakat çoğu konuda olduğu gibi burada da Kuran`a gidilmediği için ortaya komik durumlar çıkabiliyor. Kuran mallarımızı nasıl harcayacağımızı, zekatımızı nasıl ve kimlere vereceğimizi açıklamıştır. Kuran dışında din adına hüküm vermenin olayı nerelere götürdüğünü isterseniz beraber inceleyelim. Gelenekçi islama göre zekat oranı 40 ta 1 dir, oysa Kuran`da Allah böyle bir ölçü koymamıştır (Allah istediği zaman çeşitli ölçüler verir, örneğin mirasla ilgili ayetlerde bunları görebiliriz). İşin kötüsü halkın büyük çoğunluğuda doğrusunu 40 ta 1 zanneder. Mezheplerde zekat ölçüleri ve verilme durumlarıda farklı farklı ele alınır. İşte size birkaç örnek; mezheplere göre, tarladaki ürünün zekatının oranı 10 da 1 dir… Devesi olanla koyunu olanın zekatları da farklıdır, altın ve gümüşü olanların zekat oranları 40 da 1 dir.. Borçlu olan zekat vermez, mal üretiminde kullanıln mallardan da zekat verilmez, krediyle iş yapanlar zekat vermez, binek zekatı verilmez(arabası olan zekat vermeyecektir). Bu ve buna benzer bir sürü uydurmalar Kuran`da olmamasına rağmen gelenekçi islamın din diye insanlara anlattıklarıdır.

Şimdi birazda zekat meselesi Kuran `da nasıl geçiyor ona bakalım; Kuran`da zekatla ilgili geçen kelimelerden biri infaktır ki anlamı; sahip olunan mallardan, Allah yolunda ve bunun dışındakilere harcamalara(bunları aşağıda aktaracağım) denir. Sadaka kelimesi, kökünde doğrulama anlamında olup Allah yolunda yapılan harcamalardır. Zekat kelimesinin anlamı ise temizlenmedir, sahip olunan değerlerden başkalarınada verilerek yapılan bir temizlenme. Kuran`ın ibadetler içinde çok önem verdiği zekatla ilgili birçok ayete rastlayabiliriz. Birkaç örnek vermek gerekirse; Bakara Suresi 215te “Sana neyi infak edeceklerini sorarlar. De ki; hayır olarak infak edeceğiniz anne, baba, yakınlar, yetimler, yoksullar ve yolda kalmışlar içindir. Hayır olarak yaptıklarınızı Allah bilir. “der. Yine sadaka ile ilgili ayette Tevbe 60 ta “Sadakalar Allah`tan bir farz olarak yalnızca şunlar içindir, yoksullar, düşkünler, görevli olanlar, kalpleri ısındırılacaklar, özgürlüğünü kaybetmişler, borçlular, Allah yolundakiler, yolda kalmış kişiler… “Sadakaların miktarıyla ilgili olarak Bakara 219 da “Ve sana neyi infak edip harcayacaklarını, vereceklerini sorarlar. De ki, Bağışladığınızı. Böylece Allah size ayetlerini açıklar, umulur ki düşünürsünüz”. Görüldüğü gibi Kuran`da mezhepçilerin verdiği ölçüler yoktur, Allah`ın verdiği ölçüler vardır. Bu son ayette(Bakara 219) geçen afv kelimesinin manası bağışladığınızıdır. Bu da Allah`ın zekatla ilgili durumlarda insanın insiyatifine kaldığını ve gönlünden geçenin ortaya çıkması için yapıldığını görürüz. Bunu destekleyen bir diğer ayettte şudur; Talak Suresi 7 “Geniş imkanı olan bu geniş imkanından harcasın. Rızkı kısıtlı tutulanda Allah kendisine verdiği kadarını versin”. Allah, Kuran`da zekat ölçülerini vermez, bunu insanın kendine bırakır, tıpkı Kuran`ın başka ayetlerinde Allah`ı çok anın deyipte ne kadar anacağımızı bize bıraktığı gibi. Yoksa Allah sayı vermekten çekinecek değil ya.

Yazar : Taylan Korucu

 


About the Author
Author

Dini Yazilar

Comments (7)
  • Avatar

    bahar ilhmi Mar 15 2012 - 22:27 Reply

    Zekât, hicretin ikinci yılında, Ramazan orucundan sonra farz kılındı, İslam’ın beş şartından birisidir. Kur’an-ı Kerim’de zekât kelimesi 18 surede 31 ayette geçmektedir. Bunlar Ahzap Suresi (33.ayet), Araf Suresi (156.ayet),Bakara Suresi (43.,83.,110.,177.,277. ayetler), Beyyine Suresi (5.ayet),Enbiya Suresi (73. ayet), Fussilet Suresi (7. ayet), Hac Suresi (41.,78. ayetler), Lokman Suresi (4. ayet), Maide Suresi (12.,55. ayetler), Meryem(31.,55. ayetler), Mücadele Suresi(13. ayet), Müminun Suresi (4. ayet), Müzzemmil Suresi (20), Neml Suresi (3. ayet), Nisa Suresi (77., 162. ayetler), Nur Suresi (37.,56. ayetler), Rum Suresi (39. ayet),Tevbe Suresi (5,11,18,60,71. ayetler)dir.

    Bunlardan biri; “İman edip iyi işler yapan, namaz kılan ve zekât verenler varya, onların mükâfatları Rableri katındadır. Onlara korku yoktur, onlar üzüntü de çekmezler.” mealindeki Bakara Suresi, 277. ayetidir. Bu ayette beraber zikredilen namaz ve zekât kelimeleri Kur’an-ı Kerim’de aynı ifade ile birçok yerde daha tekrarlanmıştır.
    Siz 80 de 1 mi savunuyorsunuz ..? amenna …verdiniz mi..? kaç adet…Verecekmisiiniz..? saçmalamadan ne kadar…? oranınız nedir…?

    • Avatar

      Fırat Mar 4 2013 - 07:57 Reply

      Yok kardeş… Daha fazla verebilmek için… Yüce Rabbim malınızdan size ve çocuklarınıza yeten kadarını alın gerisini Allah yolunda harcayın dedi mi demedi mi…

  • Avatar

    Berat Bilgin Feb 24 2013 - 19:07 Reply

    Taylan bey’e tamamen katılıyorum, Oldum olası 40/1 bana saçma gelmiştir zaten, mantıken ve vicdanen de asla inanmadım bu orana…

  • Avatar

    erdal ozcelik Apr 20 2013 - 15:35 Reply

    Taylan ve berat beye bu konuda ekeyecegim bir sey yok 100% katiliyorum

  • Avatar

    murat Apr 12 2015 - 10:32 Reply

    40 da 1 zenginlerin para babalarinin kodamanlarin servet duskunlerinin komsusu acken tok yatanlarin kuralidir parasi olan olmayanla paylassa kimsenin nefsi kimsenin malinda kalmasa herkes islam ahlakina hukukuna gore dinini yaşasaydı daha guzel olmazmiydi binekten (araba ya )) zekat dusmez ne ya adam 100 bin tl lik araya biniyor sanki at arabsindan bahsediliyor iste bu zihniyet yuzunden yoksulluk daha da artiyor zengin dahada zengin oluyor…

  • Avatar

    cumali Jun 19 2016 - 09:18 Reply

    40 ta bir i vermeyen ve veremeyen bu insanlardan 20 de bir iste ne lur salebe gibi olur
    çok bilmişlik yapanlar işin farkında olmadığımızı zannetmesinler onlar insanları nasıl ederizde islamın emirlerini yapmaktan uzaklaştırırızın derdindeler
    batının içimize soktuğu belli mihraklar misyonerler boş durmuyor vesselam

  • Avatar

    Harun Sep 2 2016 - 08:39 Reply

    Taylan zekata delil olarak gösterdiği Bakara 219 un mealini yanlış yapıyor. Burada zekat kelimesi geçmiyor FAKATTTT daha da düşündürücü bir emir var. Dikkatli okuyalım. Ayette diyor ki “Sana içkiyi ve kumarı soruyorlar. De ki: Bu ikisinde insanlar için büyük zarar ve bazı faydalar vardır; zararları da faydalarından büyüktür. Sana neyi infak edeceklerini de soruyorlar. De ki: İHTİYAÇ FAZLASINI. Allah sizin için âyetlerini işte böyle açıklıyor ki düşünesiniz.”

Leave a reply

Name (required)

Website