Mesh Etmek Yerine Mesh Denen Patiği Kullanmak…

Geçenlerde elime aldığım bir dergideki ilan oldukça dikkatimi çekti. Tam sayfa verilmiş olan ilanda modern teknoloji ile yapılmış “mesh”lerin ne kadar kullanışlı olduğu yazıyor ve müslümanlara bu marka meshleri kullanmaları söyleniyordu.

Tüm renklerine ve albenisine rağmen o reklam aslında İslam adına yapılan yanlış bir uygulamanınn göstergeseydi.

“Mesh etmek” Kuran’da abdest tarif edilirken kullanılan bir fiil. Fakat genel uygulamaya baktığımızda Kuran’da geçen “mesh etmek” ile bugün kullanılan patik şeklindeki “mesh”in kullanılış şeklinin hiç uyuşmadığını görürüz. Kuran’da “mesh” kelimesi şu şek,lde geçmektedir:

 

Maide suresi 6. ayette
“Ey iman sahipleri! Namaza duracağınız zaman yıkayın: yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi. Mesh edin: başlarınızı ve topuklara kadar ayaklarınızı. Eğer cünüp iseniz iyice temizlenin. Hasta yahut yolculuk halinde iseniz yahut biriniz tuvaletten gelmişse yahut kadınlara dokunmuş da su bulamamışsanız temiz bir toprakla teyemmüm edin: yüzlerinizi ve ellerinizi onla mesh edin. Allah size zorluk çıkarmak istemiyor. Ancak sizi temizlemek ve üzerinizdeki nimetini tamamlamak istiyor ki şükredebilesiniz.”

 

Oysa günümüz kullanımında Kuran’da geçen “mesh etmek” eylemi (yani elleriyle sıvazlamak eylemi) patik şeklinde bir objenin mesh edilmesi olarak uygulanmaktadır. Müslümanların bir kısmı abdest alarak giydikleri bu patiği abdestlerinin devamı için kullanmaktadırlar. Bu oldukça yanlış bir uygulamadır. Zira Kuran abdest alırken “başımızı ve ayaklarımızı mesh etmemizi” söyler bize ve bunun her yeni abdest alındığında tekrar edilmesini belirtir. Mesh denen patiği kullanan Müslümanlar ise bunu giydikten sonra abdestleri bozulsa bile mesh etme eylemini bu patiğin üstünden gerçekleştirmekte, yani ayaklarını mesh etmek yerine patiği mesh etmektedirler. Bunun bu işlemi naylon torba üzerinden veya çorap üzerinden yapmaktan hiç bir farkı yoktur. Veya üzerine deri ceket giyen biri, kullarını yıkamak yerine bu ceketi çıkarmadan mesh etse (yani elleriyle ceketi sıvazlasa) ellerini yıkamasına gerek yok denebilir mi?

Kuran bize açık biçimde ayaklarımızı mesh etmemizi  söyler, bunu yaparken de bunun bir patikle gerçekleştirilebileceğine dair bir ifade yoktur. Bazı mezheplerde de bu hususa dikkat çekilmiştir; fakat burada, bu mezheplere atıfla değil, Kuran’a atıfla bunun yanlış olduğu söylenmektedir.

Bu tür yanlışlardan kurtulmak için Kuran’ı anlamak amacıyla okumalı ve bizden ne istendiğini doğru şekilde anlamaya çalışmalıyız.

 


About the Author
Author

Feryal

Comments (7)
  • Avatar

    vekuran Jul 27 2012 - 07:23 Reply

    “kollarımız ve ayaklarımız mesh etmemizi” ibaresini düzeltelim. “Başımız(ruisikum) ve ayaklarımız(Erculekum)”

    Bağımsız gözler ile okunan Kuran, İnsanlarda aynı anlayışa sevk eder. Yeterki okumanıza ortalıktaki şeytanları karıştırmayın.

    Kovulmuş şeytanlardan Allaha sığınarak bir okuma gerçekleştirme dileği ile.

  • Avatar

    Hemâ Jul 28 2012 - 23:13 Reply

    Maide 6. ayette ayakların meshi değil yıkanılması gerektiği emrolunmuştur. Ayetin arapçasını tahlil ederseniz “erculekum” diye okuruz ki bu da ayakların el ve yüz e atfolunduğunu yani yıkanılacak uzuvlardan olduğunu görürüz. eğer mesholunacak olsaydı “erculikum” der ve baş’ a yani “ruusikum” kelimesine atfetmiş olmamız gerekirdi… Söz konusu ayeti dikkatlice tekrar okumanızı tavsiye ederim

  • Avatar

    Okumush Jul 29 2012 - 12:16 Reply

    Gönlüne sağlık Kardeşim… Din Konusundaki tembelliğimizi, ata(!)larımızdan bugüne kadar gelen ARAP geleneğini ne güzel anlatmışsın. Bu tembelliğe bende ilavede bulunmak istiyorum.
    Suudilerin 2012 yılında dünyanın en TEMBEL devleti seçilmeleri sürpriz değil bence. 1 nci sıradalar. Yine din konusunda onlardan günümüze gelen tembelliklerden bir örnek vereceğim.
    Akşam namazı için ezan okunuyor. Cami avlusunda abdest almaya başlıyorlar. İçlerinden bir tanesi;
    – “Benim abdestim var… İkindiden… Bozmadım.” Diyor. Ve abdest almadan namaza yürüyor.
    Böyle bir şey olabilir mi? Yüce Rab’bim ne diyor?
    Maide Suresi 5-6 : “Ey iman edenler! Namaza kalkacağınız zaman yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi ve -başlarınıza mesh edip- her iki topuğa kadar da ayaklarınızı yıkayın…..”
    Rab’bim, abdestten sonra ayak yoluna gitmemişsen, abdest almadan “namaz kılabilirsin” demiyor… “Namaza kalkacağın zaman” diyor. Her namazdan önce “TEMİZLEN” diyor, ama Y-A-P-M-I-Y-O-R-U-Z.
    “Böyle gelmiş ama böyle gitmeyeceği” umuduyla, Allah hepimizin yardımcısı olsun.
    Dualarınız eksilmesin,

  • Avatar

    Fikret Arman Jul 29 2012 - 16:01 Reply

    Tembelliğimizi, üşengeçliğimizi bile sözde DİN adına kullanıyoruz. Kur’an dışı Müslümanım diyenleri Rab’bim ıslah etsin.

  • Avatar

    vekuran Jul 30 2012 - 13:01 Reply

    Sevgili “hema” ağzınızı eğip bükmeyin lütfen. Kelimelerin sıralanışına dikkat ediniz. Aynı zamanda Bir kural vardır. Yıkanan yerler teyemmümde mess edilir. Ayakları mess, teyemmümde emredilmiyor.

    Şimdi düşünün çöl ortamındasınız ve ayakları yıkadınız. Sonra o kumlara basacaksınız…..

    Bu ayak yıkama yüzünden camiler pis kokudan geçilmiyor. Test edin bakın. Ayetlere karşı gelmenin durumu bu. Eh hadis(habis-i) şeriflerinizle sizi baş başa bırakıyoruz. Atalarımız doğru yol üzere değildi. Sorgulayın bu dini ve inzal edilene uyun.

  • Avatar

    vildan Aug 8 2012 - 12:52 Reply

    1400 sene önce Kur’an’ın nazil olduğu coğrafyada konuşulan 6-7 şive/lehçe varmış.
    Sorun şive farkından kaynaklanmaktadır. Bir şiveye göre ayakların yıkanması anlaşılıyor, diğer bir şiveye göre mesh edilmesi anlaşılıyor.
    Kesin olan şu ki, mesh denen çorap/ayakkabı üstünden mesh etmek yoktur.
    Selamlar, esenlikler.

Leave a reply

Name (required)

Website