Helal Kesim Kandırmacası…

Yazılarımı okuyan, yurt dışında yaşayan bir kardeşimiz, bir soru sormuş ve sorusunda, yurt dışındaki yabancı marketlerden, et almaya korktuklarını, helal-haram kesim sözleriyle tedirgin olduklarını söylemiş ve bu konuda dini açıdan aydınlatılmak istediğini belirtmiş.

 

 

Gerçekten de İslam toplumu içinde, öyle gruplaşmalar ve çıkar şebekeleri oluştu ki,  toplumu kendi menfaatleri, çıkarları yönünde istedikleri gibi yönetebiliyorlar. Yalnız bu konuda değil, her konuda İslam toplumu içinde, çıkar çeteleri oluştu ve hızla gelişme kat ettiğini söyleyebilirim. Çünkü önlerinde engel yok. Ne yazık ki İslam toplumlarının, Kur’an ile arasındaki bağ gereği gibi kurulamadığı için, ne söylenirse inanır halde, yaşayıp gidiyoruz. Gelelim konumuza. Kur’an HARAM konusunda ne diyor, önce ona bakalım.

 

Nahl
116; Yalan düzerek Allah’a iftira etmek için, DİLLERİNİZİN UYDURMA NİTELENDİRMELERİYLE “ŞU HELALDİR, ŞU DA HARAMDIR!” DEMEYİN. Yalan düzerek Allah’a iftira edenler kurtulamazlar.

 

Demek ki Allah ın haram demediği, hiçbir şeye haram diyemeyiz. Dersek Allah a iftira atmış oluruz, önce bunu unutmayalım. Peki, Allah neleri haram kılmış, şimdide ona bakalım.

 

Enam
145:  De ki: Bana vahyolunanda, LEŞ VEYA AKITILMIŞ KAN YAHUT DOMUZ ETİ -Kİ PİSLİĞİN KENDİSİDİR- YA DA GÜNAH İŞLENEREK ALLAH’TAN BAŞKASI ADINA KESİLMİŞ BİR HAYVANDAN başka, yiyecek kimseye haram kılınmış bir şey bulamıyorum…..

 

Şimdi de bu ayeti anlamaya çalışalım. Ayette açıkça leş, yani kendi halinde önceden ölmüş hayvanın etini yemeyin diyor. Hayvanlardan akan kanıda içmeyin, haramdır açıklaması yapılıyor. Yine çok açık, domuz etini de yememizin yasaklandığı bilgisi veriliyor. En son kısmında bahsedilen harama, lütfen dikkatinizi çekmek istiyorum. Allah dan başkası adına kesilmiş hayvanı da, yemeyin haramdır diyor.

 

En son zikredilen haramdan kasıt ne olabilir. Bu sözleriyle Allah, BESMELE ÇEKİLMEDEN KESİLEN HAYVANI YEMEYİN DEMİYOR, önce bunu açıklığa kavuşturalım. Allah dan başkası adına kesilen hayvanı yemeyin diyor. Peki, ne anlama geliyor bu sözler?

 

Bazı toplumlarda, inanç ve itikatlar da, Allah ın yanında ilahlar ya da şefaatçiler/putlar edinip, onlara adanan, onların adını anarak onlara nispetle kesilen, hayvanların etini yemeyin diyor Allah. Çünkü neden, Allah dan başka kimseye kulluk edilmez, Allah dan başka hiç kimseden yardım istenmez, Allah dan başka hiç kimse adına da, hayvan kurban adanmaz ve kesilmez. Bu sayılanların dışında, her temiz şey helaldir diyor Allah.

 

Şimdide şu sorunun cevabını arayalım. Ehli kitabın kestiği hayvanlar, pişirdiği yemekleri yiyebilir miyiz? Önce her zaman yaptığımız gibi bu sorumuza, Kur’an dan cevap arayalım, daha sonrada günümüze ulaşan, rivayet hadislere bakalım.

 

Maide
5: Bugün size iyi ve temiz şeyler helal kılındı. KENDİLERİNE KİTAP VERİLENLERİN YİYECEKLERİ SİZE HELAL OLDUĞU GİBİ, sizin yiyeceğiniz de onlara helâldir……..

 

Bu ayetten anlaşıldığı gibi, ehli kitabın kestiği hayvanda, pişirdiği yemekte birbirine helal olduğunu, açıkça Kur’an belirtiyor. Bunun tersini söyleyen, Kur’an a muhalif inanç yaşıyor demektir. Şunu da belirtmeliyim ki, elbette bir şartla Ehli kitabın kestiği, ya da pişirdiği yemek yenir. Allah ın yukarıda saydığı, haramlardan olmamak şartıyla.

 

Mantıken düşündüğümüzde, elbette Ehli kitabın kestiği hayvanda, pişirdiği yemekte birbirine helal olmalı ki, bir birleriyle diyalogda bulunsunlar, toplumlar arasında kopukluk olmasın. Bu yolla İslam ı onlara anlatabilsinler. Bunun tersi düşünülemez. İşte onun için diyoruz ki, İslam akıl, mantık ve hoşgörü dinidir.

 

Gelelim toplumu tedirgin eden, HELAL KESİM konusuna. Bu konuda, birçok konuda olduğu gibi, toplumu kendi çıkarlarına kullanmak isteyenlerin bir aldatmacasıdır. Peki, ne söylüyorlar da, toplum tedirgin oluyor.

 

(HAYVAN KESİLİRKEN BESMELE ÇEKİLMEZSE, O HAYVAN YENMEZ HARAM OLUR!?!)

 

Şimdi de bu konu üzerinde düşünelim. Besmele yani Allah ın adıyla bir işe başlamak, bizler için çok önemlidir. Bunda hiçbir şüphe yok. Ama bu konu çok farklı. Besmeleyle işe başlayan, yani Allah ın adıyla işine koyulan, işinde kolaylık bulacaktır. Hatta Kur’an ı okumaya başladığımızda da besmeleyle başlarız, çünkü bu Kur’an ın öğretisidir. Peki, Kur’an hayvanları keserken, besmele çekerek kesin diye, bizleri bağlayıcı bir hüküm vermiş midir?

 

Allah eğer, besmeleyle kesmediğiniz hayvan mındar olur, haram olur yiyemezsiniz diyorsa Kur’an da, ona hiç birimiz itiraz edemeyiz. Peki öyle mi diyor, hiç Kur’an dan araştırdınız mı?  Bu sorumuzun cevabını, yukarıda yazdığım Maide suresin 5. ayetin, bir öncesindeki ayet cevap veriyor ve bakın ne diyor.

 

Maide
4: Kendileri için nelerin helal kılındığını sana soruyorlar; de ki: Bütün iyi ve temiz şeyler size helal kılınmıştır. Allah’ın size öğrettiğinden öğretip avcı hale getirdiğiniz hayvanların sizin için YAKALADIKLARINDAN DA YİYİN VE ÜZERİNE ALLAH’IN ADINI ANIN (besmele çekin). Allah’tan korkun. Allah’ın hesabı pek çabuktur.

 

Ayetin son kısmını, lütfen dikkatli anlamaya çalışalım. Av olarak yakaladığınız hayvanları yiyin diyor ve devamında, üzerine Allah ın adını anın diye de açıklama yapıyor. Lütfen dikkat edelim, keserken Allah ın adını anın da öyle kesin demiyor, yerken Allah ın adını anın diyor.

 

Bu sözlerden hem besmele çekmeyi, hem de Allah a şükretmeyi, onu tespih etmeyi anlayabiliriz. Zaten bizler yemeğe, besmeleyle başlamıyor muyuz? Elbette bu değildir ki, hayvanları keserken besmeleye gerek yok. ELBETTE ALLAH I ZİKREDEREK KESMELİYİZ, AMA RABBİMİZ BÖYLE BİR HÜKÜM, BÖYLE BİR BAĞLAYICI KURAL ÖZELLİKLE KOYMAMIŞTIR. Eğer böyle bir hüküm koymuş olsaydı, başkasının kestiği hiçbir hayvanı, gönül rahatlığıyla yiyemezdik.

 

Ayetlere ve kelimelere, kendi nefislerimizde farklı anlamlar yüklersek, Kur’an da çelişki yaratırız. HATTA DİNİ ELLERİMİZLE ZORLAŞTIRIRIZ. Bu düşüncemizi hemen kontrol edelim, düşünelim acaba doğrumu anladık ayetleri.

 

Allah ehli kitabın yemekleri, kestiği hayvanlar sizler için helaldir diyor. Hemen bu sözler üzerine düşünelim. Onlar bizler gibi, besmele çekerek hayvanları kesmiyor. EĞER BÖYLE BİR HÜKÜM ALLAH KOYSAYDI, BİRBİRİNİZİN YEMEKLERİ SİZE HELALDİR DEMEZDİ? Demek ki ayetleri doğru anlamışız. Şükürler olsun.

 

Bizler her konuda danışacağımız rehber, Kur’an olmalıdır. Eğer emin olmadığımız bilgiler hiç düşünmeden, araştırmadan rehberimiz olmuşsa, bizleri aldatanlar daha çok çıkacaktır. Böyle yaşamaya devam edersek, bizleri Allah ile aldatmalarına engel olamayız.

 

Onun içindir ki gelin el birliğiyle Kur’an ı şaha kaldıralım ve yalnız Kur’an ın ipine sarılalım. Elbette her bilgiden faydalanalım, ama mutlaka Kur’an ın onayını alalım. Bunu yapabilenlere ne mutlu.

 

Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK

 


About the Author
Author

halukgta

Comments (10)
  • Avatar

    Sinan Sep 24 2014 - 07:04 Reply

    Hocam çok mantıklı ve açıklayıcı tebrikler…

  • Avatar

    Ahmet Karatas Sep 24 2014 - 08:11 Reply

    Selam, benim söyle Bir sorum olacak cogu yiyecek maddelerinde Domuz Yagi ve kemigi var. Bu yiyecek maddelerine haram diyebilirmiyiz. Ayet sadece Domuz eti diye gecer. Bunu butun anlami olarak algilarsak o zaman yiyecek maddeleri haram olmazmi, yok sadece eti harammi . Ben almanyada yasiyorum bu katki maddesi yani domuzun Yagi ve kemik katkisi var. Sizin dusunceniz nedir selamlar….

  • Avatar

    Ayşe Sep 24 2014 - 10:06 Reply

    ALLAH razı olsun.
    Sadece KUR’AN deyince ne kadar güzelleşiyor yazılar.

  • Avatar

    mehmet Sep 24 2014 - 20:05 Reply

    yüreğinize sağlık

  • Avatar

    alper Sep 25 2014 - 15:22 Reply

    merhaba bende sizin yazılarınızı severek okuyorum çok aydınlatıcı sade ve açıklayıcı buluyorum
    benim kafama takılan bir konu var
    yurtdışında özellikle uzak doğuda çok bulundum
    mesela bir otel kahvaltısı düşünelim
    ahçımız önce domuz eti pişirsin ızgarasında sonra aynı yerde bizim siparişimizi hazırlasın
    ben bu tür yöntemle pişirildiğini gözümle gördüğüm hiçbirşeyi bilinçli olarak tüketmedim
    şimdi sadece kuran ayetlerinin bağlayıcılığı ile değerlendirdiğimde bunun sıkıntı olmadığını görüyorum
    domuz hazırlanan bir materyal helal bir yiyeceği hazırlarken kullanılabilir olarak anlıyorum
    doğru anlamadağımı düşünüyorsanız lütfen beni aydınlatın
    ikinci olarak ben yinede aynı durumla karşılaşsam aynı tutumu sergilerdim ama bu sefer bu benim tercihim derdim rabbimin bana haram kılmadığı şeyi kendime haram kılmamak adına
    ben doğru mu bakıyorum bu olaya beni aydınlatır mısınız rica etsem

  • Avatar

    halukgta Sep 26 2014 - 11:43 Reply

    Verdiğiniz örnek çok dikkat çekici. Allah Kur’an da birçok örnekler verir ve bizlerin düşünmesini ister. Bir ayetin verdiği hükmü düşünen bir insan, hayatında karşılaştığı birçok olayın cevabını da bulur.

    Her örnek yoktur belki Kur’an da bire bir. Ama düşünen aynı örneği, başka örneklerle bağlantı kurarak anlamak çok mümkün. Allah haramları sayar ve bunun dışında temiz olan her şey helaldir der. Bizlere helal olan ama hastalanmış bir hayvanı yermişiniz? Bunun eti helal yiyebiliriz Kur’an da haram demiyor der misiniz?

    Sizin verdiğiniz örnekte, böyle bir şey bana göre. Aynı ızgarada domuz eti pişirilmiş se, temizlenmeden bizlere helal bir eti aynı yerde pişirdiğinizde, onun yağı tamamen bizim yiyeceğimiz ete geçer. Bunu bilerek yememiz doğru olmaz. Çünkü dolaylı domuzun yağını da yemiş oluruz. Tabi bu benim düşüncem, buna katılmayanlara da saygı duyarım.

  • Avatar

    halukgta Sep 27 2014 - 10:43 Reply

    Değerli Ahmet kardeşim, diğer arkadaşıma verdiğim cevabın benzerini de, size vermek isterim. Domuz yememek haramdır diyorsa Allah, bunun içindeki yağıda haramdır. Eğer yağı haram değil dersek, kendimizi kandırmış oluruz.

  • Avatar

    violet Sep 30 2014 - 20:14 Reply

    Haluk bey sizin şu ifadeniz ilgimi çekti: Bizlere helal olan ama hastalanmış bir hayvanı yermişiniz?

    Birçok kişi bir hayvanı hastalandığında kesip yer. Ölürse leş olur çünkü. Siz hiç duydunuz-gördünüz mü bilmiyorum ama ben gördüm. Her ne kadar içten içe ”Hastalanmışsa niye yiyoruz ki?” diye düşünsem de ben alıştım insanların o ifadelerine ve normal geliyor artık bana.

    İnsanlar aslında iyi niyetlerinden dolayı yapıyorlar böyle ama bu işin de Allah katında karşılığı ne olur bilemiyorum.

  • Avatar

    halukgta Oct 2 2014 - 17:31 Reply

    Allah bir yasak koymuşsa, onun mutlaka bizlere zararı olduğu içindir. Verdiğim örnek sanırım tam anlaşılmamış. Kur’an saydıklarımın haricinde, temiz olan her şey sizler için helaldir der. Verdiğim örnekte normal konumda helal olan bir hayvan, mikrobik ve insana geçen bir hastalığı varsa, onu yememiz zaten bizler için sakıncalıdır. Ben onu anlatmak istedim ki, Allah da bunu anlatıyor zaten. Hayvanın insanlara geçen bir hastalığı yoksa, kesip elbette yenir.

  • Avatar

    ferhat Oct 11 2014 - 20:43 Reply

    Açıklamarınız için çok teşekkür ediyorum öncelikle. Fakat benim kafamı karıştıran ayetleri var. İlgilenirseniz memnun olurum. Enam 118 ve 121: “Allah’ın Ayetlerine inanıyorsanız, üzerinde ALLAH’ın ismi anılanlardan yeyin.” ve “Üzerinde ALLAH’ın ismi anılmayanlardan yemeyin. Çünkü o, yoldan çıkmadır. Şeytanlar, sizinle tartışmaları için dostlarına vahyeder. Onlara uyarsanız siz de ortak koşmuş olursunuz.” ayetler. Bu ayetleri biraz açıklarsanız ben de netleşmiş olacağım inşaallah. Şimdiden teşekkürler. Selametle…

Leave a reply

Name (required)

Website