Namaz Vakitleri

Sevgili müminler öncelikle şunu belirtmeliyim bu yazacaklarım benim Kurandan anladıklarım ve bizzat kendi görüşlerimdir doğru yada yanlış olabilir arapça bilgim yok o yüzden en doğruyu bulmak adına yardımlarınızı bekliyorum daha önce yazılmış bir görüş ise kusuruma bakmayın okumadığım için.

Şimdi konumuz namaz vakitleri,önce günümüzde uygulanan duruma bakalım ne diyorlar tamamen bir zandan ibaret olan hadislerle amel edenler ? Namaz vakitleri Kuranda yok ! bunlar tamamen hadislerin hegemonyasında yaşayanlar bunlara diyecek birşeyim yok yanlış yolda oldukları Kuranın üzerine hadisleri koydukları için ahirette çetin bir azap olacağı kesin.

Diğer taraftan Kuran ile fetva vermeye kalkarken hadisleri de işin içine katan bir anlamda zan ile beyyine karışımı bir çorba yapan alimlere ve onun görüşünü savunanları burada ifşa etmeye çalışacağım.

Özellikle bu ikinci görüşü savunanlar Kuran ve sünnetçiler(hadisçiler) ikindi ve yatsı namazlarının giriş vakitleri Kuranda yok o yüzden birleştirilebilir demiyorlar mı ? Eee kardeşim birleştirince 3 vakit kılmış olmuyor musunuz ?

Şimdi ayeti görelim;

 

Namaz, inananlar üzerine belirli vakitlerde farz kılınmıştır.
NİSA 103. AYET

 

Hal böyle iken nasıl zorunlu olan namazların giriş vakitleri olmadan şu şu namazlar FARZ diyebilirsiniz ! ?

Bakın aklımızı kullanalım biraz, belirli vakitlerin giriş çıkışları olmadan namaz nasıl belirli vakitlerde farz olacak ? Bana ikindi ve yatsı namazlarının giriş ve çıkış zamanlarını ayetlerden göstermeden bunu yutturamazsınız.

Buradan 5 vaktin tek bir ayetle nasıl yerle bir olduğunu görüyoruz. Namaz kılmak isteyen 15 vakit kılsın Rabbimize secde etmekten daha güzel ne olabilir ki ? Ama insanları zorluğa ve Kuranda olmayan bir şeye mahkum ederek dinden kaçıramazsınız !

Benim anladığım namaz vakitlerine gelirsek ben Kuranda 3 vakit namaz var diyorum ve başlıyorum anlatmaya;

Ondan önce salat kelimesi geçmeyen fakat tesbih et geçen ayetleri görüp bunlar namaz değildir diyemiyorum şimdi bakın değerli müminler şu iki ayete dikkatli bakın;

 

Gecenin bir kısmında ve secdelerin arkalarından O’nu tespih et!
Kaf 40

Şimdi sen, Rabbine hamd ile tespih et ve secde edenlerden ol!
Hicr 98


Bu tesbih uygulaması secdeyle birlikte anılıyor dolayısıyla secde kelimesi geçmeyen yerleride bu ayetler nazarında secdeli bir tesbih uygulaması olarak almamız gerektiğini düşünüyorum.

 

TAHA 130 da diyor ki örneğin;
Artık, onların söylediklerine sabret; Güneş’in doğuşundan önce de batışından önce de Rabbini överek tespih et! Gecenin bazı saatleriyle gündüzün iki ucunda da tespih et ki, hoşnutluğa erebilesin.

 

Şimdi 3 vakit namazın giriş ve çıkışlarını göstermeye çalışacağım;

SABAH NAMAZI

 

Gündüzün iki tarafında ve geceye yakın saatlerde namaz kıl! Güzellikler kötülükleri silip süpürür. İşte bu, Allah’ı ananlara bir öğüttür.
HUD 114

 

“ve” bağlacı burada çok önemli hadislere göre hüküm verenler ve gecenin yakın saatlerini yatsı olarak anlıyorlar otomatikman halbuki bu ayette gündüzün geceye  yakın olan iki ucu sabah ve akşam namazlarını anlıyoruz.

Tamam sabah namazı var ama bunun giriş çıkışı ne zaman hemen yazıyorum;

Sabah namazı girişi( FECR SALATI)

 

Nur Suresi 58. ayette Ey iman edenler! Ellerinizin altında bulunanlarla, ergenlik yaşına gelmemiş  olanlarınız sizden üç durumda izin istesinler: Sabah namazından önce yani min kabli salâtil fecri ifadesi fecr ne demektir ? isim olarak güneşin  doğmasından önce beliren tan yeri ağarmasını ifade eder  Türkçe’de şafak sökmesi gün ağarması denilen bu olay gece ile gündüzün birbirinden ayrıldığı vakittir.

 

Sabah namazının çıkışı ise Taha 130. ayetde bulunuyor
Artık, onların söylediklerine sabret;Güneş’in doğuşundan önce de batışından önce de Rabbini överek  tespih et! Gecenin bazı saatleriyle gündüzün iki ucunda da tespih et ki, hoşnutluğa erebilesin.

 

Demekki fecr den güneşin doğuşuna kadar bu namazı kılacağız.

 

2. namaz öğle vaktinden güneşin batışına kadar olan namaz ister orta namaz diyin ister öğle namazı

bu namaza delalet eden ayetler şu şekilde;

 

Göklerde ve yerde hamt da O’na; gün sonunda da öğleye erdiğinizde de.
Rum 18

 

Buradaki hamd yine bir övgü ve tesbih yapılması istenen vakitler ama birbirinden ayrı değil benim anladığım öğle yada gün sonunda tesbih edin şeklindedir.

 

İsra 78. ayette Gündüz güneşin dönüp batıya yönelmesinden, gecenin karanlığı bastırıncaya kadar,  (belli vakitlerde) namaz kıl. Bir de sabah namazı kıl.  Çünkü sabah namazı şâhitlidir.

 

ifadesi güneşin tepe noktasından batıya yönelmesi olarak anlarsak (bazı  meallerde ufuktan aşağı kayması olarak anlamlandırmışlar sizler yardımcı olunuz.) öğle vaktinden gece kararınca tüm namazlar kılınmış olacak birde fecr namazı geçiyor tekrar ayette.

Şimdi öğleye ermek (rum 18) batıya kaymasından(isra 78) bunlar hep giriş vakitleri peki çıkış vakti yine hangi ayette dersiniz ? Taha 130 da yine;

Artık, onların söylediklerine sabret; Güneş’in doğuşundan önce de batışından önce de Rabbini överek tespih  et! Gecenin bazı saatleriyle gündüzün iki ucunda da tespih et ki, hoşnutluğa erebilesin.

Gördüğünüz gibi taha 130 bir nevi zamanların aralıklarını belirten ayet olmuş oluyor. Bu namaza delalet eden son ayet;

 

Bakara 238
Namazlara, özellikle orta namaza dikkat edin. Kendinizi tümüyle ALLAH’a vererek namaza durun.

 

Neden ortadaki bu namaza devam etmemiz isteniyor ? Kendi yorumumu söyleyeyim insanların rızıklarını aradıkları çalıştıkları didindikleri vakit hep öğle ile gün sonuna değin olan vakitler ve bu vakitlerde başka meşguliyetler olsa da Rabbimiz namazı terk etmeyin demiş oluyor bir anlamda.

 

O’dur sizin için geceyi elbise, uykuyu dinlence yapan.  Gündüzü, dağılıp yayılma zamanı yapan da O’dur.
Furkan 47

 

Bakın bu zaman yayılıp dağılma uğraşma zamanı da ondan.

Buna gün ortasında kılınan cuma namazı örnek gösterilebilir;

 

Ey inananlar! Cuma günü, namaz için çağrı yapıldığında, Allah’ı anmaya/Allah’ın Zikri’ne koşun! Alışverişi bırakın! Eğer bilirseniz bu sizin için daha hayırlıdır.
Cuma 9. ayet

 

Bakın bu namaz aynı zamanda orta namazdır alışveriş iş güç bırakılacak namaza gidilecek, bu ayetin tek farkı cuma gününün hep birlikte kılınması gereken namaz oluşu. (Günümüzdeki müşriklerin mabedi olmuş camilerde bu namazı nasıl kılarız orasıda ayrı konu bilgi için şu ayetlere  bakın derim; tevbe 107-108)

 

Son olarak geldik akşam namazına

Hud suresi 114 den gördük akşam namazını, ama giriş çıkışı nedir ona bakalım yine;

 

NUR 58 e bakalım ;
Ey iman edenler! Ellerinizin altında bulunanlarla, ergenlik yaşına gelmemiş olanlarınız sizden üç durumda izin istesinler: Sabah namazından önce, öğlen vaktinde elbiselerinizi çıkardığınızda,akşam kılınan namazdan sonra… Kaygılanacağınız üç vakittir bunlar. Bunlar dışında size de onlara da bir günah yoktur. Aranızda dolaşırlar, birbirinize bakabilirsiniz. Allah, ayetleri size işte böyle açıklıyor. Allah Alîm’dir, Hakîm’dir.

 

Bir çok mealci yatsı diye çevirerek hadislere uydurmaya  çalışsalar da bu namazın akşam namazı olduğu apaçık ortadadır. Üstelik günümüzde güneş battıktan 1 saat sonra yaklaşık hava karardığına göre isra 78 e aykırı olarak yatsı namazı ekleyip bunuda sabaha kadar uzatmışlar görüyorsunuz değil mi ?

Akşam güneşin batmasıyla olur peki son vakti ne zamandır ? isra 78de bulunan gecenin kararmasına kadar. İşte bunlar benim tespit ettiğim namaz vakitleridir.

Yanlışlıklar yapmış olabilirim ben bir Kuran talebesiyim sadece Allahın saf dinini anlamaya çalıştığım için  sizlerin vesilesiyle doğruları görebilirim sizler de okuyun ve yardımcı olmaya çalışın.

Saygılar ve Sevgiler


About the Author
Author

Kurananla

Comments (25)
  • Avatar

    Erol May 18 2012 - 17:19 Reply

    Selamünaleykum.
    Anlattığınız ayetlere katılıyorum ancak 2.namaz bence aksam gün batımından hemen sonra kılınan namaz,Gündüzün iki ucunda diyorya,ayriyetten cuma namazında alışverişi bırakın namaza koşun diyor.eger 2. Namaz öğleden Taki gün batımına kadar olsa idi yine Alışverişi bırakın namaza koşun gibi bir emir olması gerekirdi bence.gecenin yakın saatlerinde kılınan namaz ise yatmadan kılınması gereken namaz olabilir.mantıken uyandıktan sonra ve uyumadan önce namaz/dua ediyorsun Rabb’ine.Tabiki ne kadar fazla kılabilirsek daha iyi bizim Icin,ancak maalesef vakit darlığı icinde yasıyoruz sanki.

    Şaygilarimla Erol Özger

  • Avatar

    zeynep dinçsoy May 18 2012 - 18:08 Reply

    emeğinize sağlık, benim de kısa bir zaman öncesine kadar kafamın karışık olduğu bir konu idi. Okumalarım sonucunda ben de sizin vardığınız sonuçlara vardım. Allah namazı kaç vakit olduğu önemli olmaksızın hakkıyla kılanlardan eylesin inşallah..

  • Avatar

    Gökhan May 18 2012 - 19:26 Reply

    Dediğiniz gibi bazı konuları konuşabiliriz çünkü doğrular değişmez Allah’ın Kitabında yazılıdırlar, Allah konuşmamızı ve tebliğ edilmesini yasaklamamıştır ki susalım. Namazın vakitleri çok konuşulur namaz kötülükten alıkoyar, namaza ek şartlar getirmek ise kötülüğe destek çıkmaktan başka bir şey değil.

    Dediğiniz üzere tesbih uygulaması secdelerin ardından muhakkak yapılması gerekir bu uygulama el ile tesbih adı verilmiş ipe dizili boncukları oynatarak değil, huşu ile Allah’a yönelerek yapılabilir ayette bunu doğruluyor anlam olarak, ayrıca namaz kılarken ses tonumuzun da önemli olduğunu da göz önüne alırsak bunu orta seste yapmamız gerekir namaz sırasında okuduğumuz surelerin anlamını bilmeliyiz ayrıca kelimeleri yutmadan tesbih etmemiz/Allah’ı anmamız daha doğru olacaktır düşüncesindeyim saygılı bir şekilde ibadetten taviz vermemeliyiz şeytana, o ister ki sözleri ezber okuna okuna kaymış, anlaşılmayan bir ibadet olsun ve bizi uzaklaştırsın.

    Namaz vakitleri ; Sabah(Hava aydınlanmadan), Öğle(Güneş tepedeyken+), Akşam(Yani güneş batmadan-Oruç bozmak için erkendir), Gece(Hava tamamen kararmışken-oruç bozulur) bu 4 vakitte namaz vardır benim anladığımca da Kuranın tümüne iman ettiğimiz için üzerimizedir, namazda rekat(ölçü) serbest olduğundan ayakta başlarız(yerçekimi), eğilip secde yaparız, secdede Allah’ı orta ses tonu ile içimizden geldiği gibi ya da anlamını bildiğimiz güzel bir övgü ile anarız bunu yaptıktan sonra namaza devam edebiliriz ..

    İsra 78, akşam namazının süresini belirliyor anladığım kadarıyla çünkü bir sınırlama var ama bu vakitten sonra kesinlikle namaz kılamazsınız da demiyor dikkatinizi çekerim(yani gece namaz kılınabilir ama bu akşam namazı değildir doğal olarak). Bu gibi konularda Kurana muhalefet eden insanları görebiliriz, sizi kastetmiyorum başka kişiler.

    Kuran’a göre namazlar terk edilip sonra kılınamaz(kaza etme diye geçer) ya da birleştirileme(cem diye de geçer) yoktur. Vakitler vardır, namazlar ayrıdırlar (vakitler arası geçişte hiç aralıksız kılan olursa dahi {bir ihtimal} ibadet Allah’a yapıldığından kabul edecek olan O’dur). Kaçırılan bir namazımız olursa gerçekten Kurandan sefer halinde olsun, diğer hallerde olsun namazı öğrenmiş ve kasten uygulayabilecek iken uygulamamış isek Allah’tan af dilemeli ve bu davranışı tekrar etmemeliyiz çünkü Allah içimizi en iyi bilendir.

    Kaçırdık mı namazı gerçekten? Bahaneleri Allah bilir. Oruçta olan sonradan tutmak, namazda yoktur bu yüzden dileyen kılabilir yasak değildir ama bu bir zorunluluk olmadığı gibi Allah O’nun rızası için yapılan her zerrenin karşılığını verir bunu sadece namaz olarak ta düşünmemek lazım her şeyde böyledir bu bir insana bilgi verirsiniz namaza başlar o da büyük bir sevaptır…

    Nafile’nin anlamı boş demektir (artık ne yapsan nafile .. derler) boş namaz olmaz, diğer vakitlerde bir kaç vakit fazla kılıp sevap ümit edebiliriz elbette ama sürekli kılmayan, yanlış iş tercih etmiş bir insan isek elbette durumumuz güç olacaktır.

    Üzgünüz ki namaza izin vermeyenler zalimdirler, zalimlerin yanında çalışmanın ve onlara destek olmanın bir bedeli vardır, herkes ibadet etmek istese kimse engel olamaz birlik olmak önemlidir. Allah’ın yolunda mücadele vermek ve ibadetten taviz vermemeliyiz, dilerim ki çok yakında orduda dahi ibadet ile ilgili kolaylıklar sağlanacaktır..

    Umarım düşüncelerimi aktarabilmişimdir. Güzel bir konu olmuş kolay gelsin

  • Avatar

    Nagehan Su May 18 2012 - 22:05 Reply

    Kur’an’da geçen ve bizim farsçadan kullandığımız namaz,yüce kitabımızda Salat kelimesiyle geçer.Tesbih ve hamd kavramlarını elbette bir müslüman namaz kılarakta yapabilir ancak bunu dua ederek,Allah’ın isimlerini ve verdiği nimetler nedeniyle şükrederek yapılabilir bu tesbih( faaliyeti sadece ta ha 130 ve rum 18 ve kaf 39 da ki gibi günün belli anlarında sınırlanmamalıdır mümin 55, fusillet 38,fetih 9,Ahzab 41-42 de belirtildiği gibi bu günün her anında yyüceltme,yönelmeapılır (nasr 3,a’la 1)tesbih salat gibi sadece insanlar değil bütün yaratılanların yaptığı bir hamd ifadesidir Teğabün 1,cuma 1,haşr 1;24,hadid 1.Kitabımızda açıkça isimleri belirtilmiş üç namaz(salat) adı var bunlar fecr,vusta ve işa’dır diğerleri olsa olurdu(asr ikindi;leyl gece için)kitabımızda namazın ses tonundan,seferi duruma,korku namazından,abdeste,kıyam,ruku,secdesinden,kuuduna kadar ve teyemmümüde dahil her ayrıntısı vardır,tesbih ise Aslında diğer bütün ibadet başlıklarını tek birinin altında toplamak gerekirse Allah’ı anmak en uygun olanıdır. İnsan Allah’ı Kuran okuyarak, namaz kılarak, oruç tutarak vs. türlü şekillerde anabilir.
    Kuran, insanoğlunun düştüğü en büyük yanlışlardan biri olarak insanın Allah’ı unutmasını göstermiştir. Bu yanlışın ortadan kalkması için de formül olarak Allah’ın çok sık anılması ve hatırlanması gerektiğini belirtmiştir [Ahzab – 35].
    Not: Konuyla ilgili ayetlerde geçen tespih etmek ifadesi Allah’ı yücelterek anmak ve hatırlamak anlamlarını içermektedir.
    Diğer bütün ibadetler gibi Allah’ın anılması da eski uygarlıklara emredilmiş bir ibadet biçimidir. Musa peygamberin bir duasında Allah’ı daha çok zikretmek istemesi örnek olarak gösterilebilir [Taha-33,34,35].
    Kuran’da bir çok ayette evrende bulunan herşeyin Allah’ı tespih ettiği geçmekte ve dolaylı yoldan insana mesaj verilmektedir[Cumua-1; Haşr-1; Hadid-1; Saff-1; Teğabün-1]. Aynı zamanda Allah’ın katında olanların yorulmaksızın sürekli Allah’ı tesbih ettikleri ve hiç bir zaman büyüklenmedikleri de insanlara örnek olarak verilen bir başka bilgidir [Enbiya- 19,20].
    Allah Kuran’da direk olarak kendisinin anılmasını emretmiştir.
    ” Ey inananlar, Allah’ı çok anın. Ve O’nu sabah akşam tesbih edin.”( Azhab-41,42 )
    ” Rabbinin adını an ve bütün gönlünle O’na yönel.” ( Mümin-55 )
    “…Rabbini övgü ile an: güneş doğmadan önce, batmadan önce; gecenin bir bölümünde ve secdelerin arkasından da O’nu tesbih et. ” ( Kaf-39,40 )
    “…Kalktığın zaman Rabbini övgü ile an. Gecenin bir bölümünde ve yıldızların batışının ardından da O’nu tesbih et.” ( Tur -48,49 )
    ” Rabbinin adını an ve bütün gönlünle O’na yönel.” ( Müzzemmil- 8 )
    ” Sabah akşam Rabbinin adını an. Gecenin bir bölümünde O’na secde et ve geceleyin uzun uzadıya O’nu tesbih et.” ( İnsan – 25,26 )
    Allah’ın anılmasının nasıl yapılacağı ile ilgili olarak Kuran’da “Allah’ın isimleriyle anılması” geçer.
    ” Şu halde büyük Rabbini ismiyle tesbih et. ” ( Vakıa- 74 )
    ” Öyleyse büyük Rabbini ismiyle tesbih et. ” ( Vakıa- 96 )
    Kuran incelendiğinde Allah’ın bir çok isimle kendini nitelediği görülebilir. Bu isimler arapça kelimeler olduğundan çevirilerde aslına uygun kalması için değiştirilmemekte, arapça bilmeyen insanlar tarafından anlaşılması mümkün olmamaktadır. Halbuki Allah’ın her bir isminin arapça karşılığı incelendiğinde ne kadar manalı olduğu görülmektedir.Birçok Kuran çevirisinde son sayfalara doğru Allah’ın isimlerinin açıklamaları bulunmaktadır. Dolayısıyla isimleri ile anmak ibadetini yaparken isimlerin anlamlarını bilip bunların üzerine düşünmek Kuran’ın genel mantığıyla örtüşen bir ibadet şeklidir.
    Örnek olarak, Kuran’da geçen “Semi” ismi ilk başta arapça bilmeyen bir insana hiçbir çağrışım yapmazken manasının “herşeyi duyan, en iyi şekilde işiten ” olduğunu bilen birisi için ise içerdiği açılımlar ibadetin doğasına daha uygundur.Kuran’da anmak ile ilgili geçen ifadelerden biri de Allah’ın insanlar üzerindeki nimetini, yani bu yolla da Allah’ı anmaktır.” Ey insanlar, Allah’ın üzerinizdeki nimetini anın. Gökten ve yerden sizi rızıklandıran Allah’ın dışında bir başka yaratıcı var mı? O’ndan başka ilah yoktur. Öyleyse nasıl olur da çevriliyorsunuz? ” ( Fatır – 3 )
    ” Allah’ın üzerinizdeki nimetini hatırlayın. ” ( Maide- 11 )
    Kuran’da Allah’ın insanlar üzerindeki nimetleri ile ilgili sayısız ayet bulunmaktadır. doayısıyla nimetleriyle anma ibadeti sırasında Kurandaki bu ayetler okunulabilir; ayrıca bunlar okunurken de Allah’a şükretme ve saygı duyup yücelterek övme gerçekleştirilebilir. Allah’ın anılmasının zamanları ise birkaç ayette belirtildiği üzere genel bir ifadeyle sabah-akşam bildirilmektedir [Ahzab-42; İnsan-25; Rum-17].
    ” Öyle ise akşama girdiğiniz zaman da, sabaha erdiğiniz zaman da tesbih Allah’ındır (O’nun şanının yüceliği anılır). ” ( Rum- 17 )
    “…Kalktığın zaman Rabbini övgü ile an. Gecenin bir bölümünde ve yıldızların batışının ardından da O’nu tesbih et.” ( Tur -48,49 )
    ” …Rabbini övgü ile an: güneş doğmadan önce, batmadan önce; gecenin bir bölümünde ve secdelerin arkasından da O’nu tesbih et. ” ( Kaf-39,40 )
    ” Şu halde onların söylediklerine karşı sabırlı ol, güneşin doğuşundan ve batışından önce Rabbini hamd ile tesbih et (yücelt). Gecenin bir bölümünde ve gündüzün uçlarında da tesbihte bulun ki hoşnut olabilesin. ” ( Taha – 130)
    Ayetlerde geçen ifadelere göre Allah’ın anılması şu zamanlarda yapılmalıdır:
    güneş doğmadan önce
    güneş doğduktan sonra güneş batmadan önce
    güneş battıktan sonra
    gecenin bir bölümünde yıldızların batışının ardından ( sabah namazı vakti )
    secdelerin ardından ( namazdan sonra )
    Tabiki bu, başka zamanlarda Allah anılamaz manasına gelmemekte, diğer bir çok ayette çokca anılması gerektiği vurgulanmaktadır [Ahzab – 35].
    Allah’ın anılması temel olarak ibadetlerin özünü oluşturmaktadır. Allah insanı bu ibadeti yapmaktan alıkoyan durumlar hakkında uyarmıştır.” Ey inananlar, mallarınız ve çocuklarınız sizi Allah’ı anmaktan alıkoymasın. Kim bunu yaparsa işte onlar ziyana uğrayanlardır. ” ( Münafikun – 9 )
    ” Şeytan, içki ve kumar ile aranıza düşmanlık ve kin sokmak, sizi Allah’ı anmaktan ve namazdan alakoymak istiyor. Artık (bunlardan) vazgeçecek misiniz? ” ( Maide – 91 )
    Görüldüğü gibi dini açıdan hiçbir günahı veya yasağı bulunmayan mallarla ve çocuklarla ilgilenmenin veya elde etmek için onların peşinde koşmanın insanı Allah’ı anmaktan alıkoymasının olasılığından bahsedilmiş ve buna karşılık inananların daha dikkatli olması emredilmiştir. Diğer ayette ise adı geçen şarap ve kumar dinde yasak ve günah olan kavramlardandır. Dolayısıyla bunların amacının Allah’ı anmayı önlediği bildirilmektedir.
    Son olarak Kuran, bu ibadetin insanoğlunun yüzyıllar boyunca peşinde koşarak hayatını tükettiği, bilgelerin ise içinden çıkılmaz olarak gördükleri huzur ve ruh tatmini kavramlarına bir araç olduğunu ifade eder.İyi bilin ki gönüller, ancak Allah’ı anmakla huzur bulur.( Rad – 28 )
    ÖZET:
    İnananlar hiçbir zaman Allah’ı unutmamalı evrendeki diğer bütün varlıkların yaptığı gibi her an akıllarında tutarak övgü ile anmalıdır.
    Allah’ın anılmasında iki farklı yöntem vardır:
    Allah’ı isimleriyle anmak
    Üzerimizdeki nimetiyle anmak
    İsimleriyle anarken, temel Kuran mantığı gereği, çevirilerdeki arapça isimlerin manaları bulunmalı ve üzerine düşünülmeli, yücelterek övülmelidir. Nimetiyle anarken, şükredilmeli ve saygı duyup yücelterek övülmelidir.Allah çokca ve mümkün olan her an anılmalıdır.
    Allah’ın anılması gereken belli zamanlar:
    güneş doğmadan önce ve doğduktan sonra
    güneş batmadan önce ve battıktan sonra
    yıldızların ardından ( sabah namazı vakti )
    secdelerin ardından ( namazlardan sonra ) gecenin bir bölümünde ( insanlara bırakılmış )
    Bütün bunları yaparken “mallar ve çocuklar” inananları Allah’ı anmaktan alıkoymamalı, inananlar bu duruma izin vermemelidir. Ayrıca Şeytanın içki ve kumar yoluyla bu ibadetten inananları uzaklaştırdığının farkında olunarak, bunlardan uzak durulmalıdır.

  • Avatar

    ugur May 18 2012 - 23:24 Reply

    kardeşim benim görüşüm namaz benimle ALLAH arasındaki özel iletişimdir yalvarır yakarırım isteklerim varsa isterim insan çahildir ilmimin artırmasını insan zan üzeredir kendi doğrusu kendine gerçeği ALLAH bilir imanımın artmasını açeleçidir sabırımı artırmasını isterim
    klasik şekilde namaz kılanı sevgilisine şiir kitaplarından kopya ettiği laflarla serenant yapana benzetirim kendi duygularıma göre ayetler okurum yok sag saf şukadar sevap yok arka saflar
    şu kadar böyle saçmalıklara inanmam beş vakit namaz vakit geldi vazifemi yapayım namaz kılayım bana gelmez kılmak için namaz kılmam vaktim sabah öğlen akşam müsait o zamanlar kılarım namazdan sonra aklıma başka bir şeyler gelirse birdaha namaz kılarım cuma 5 ayeti elbise giymiş kütük olmaktan beni korumasını insanların şerrinden ALLAHA sığınırım müzik sesi yada konuşmalar dikkatimi dağıtırsa namazı bozar yeniden kılarım isteyen istediği gibi kılabilir ya göründüğü gibi ol yada olduğun gibi görün samimiyet önemlidir selamlakalın

  • Avatar

    Güray TEKİN May 19 2012 - 08:58 Reply

    YORUMUNUZA AYNEN KATILIYORUM VE NAMAZLARIMI TÜRKÇE DUALARLA KILIYORUM.

  • Avatar

    Feridun May 19 2012 - 15:56 Reply

    Kur’an’da 3 vakit namaz bildirilmiştir. sabah-akşam ve gece namazı.
    Gece namazı ile ilgili ayetler:Furkan-64 İnsan-26 Zümer-9 Müzzemmil-6
    Ayrıca:Secde-16 ve Zariyat-17ve 18. ayetlerde gece dualarına-ibadetlerine işaret edilmiştir.
    Bakara 238. ayette geçen VUSTA kelimesi bir zamanı bildirmek için değil; Orta, dengeli, iyi, uygun, hayırlı olan anlamında kullanılmıştır. Namazların huşu içinde tam bir ihlasla kılınması gerektiği bu ayette bir kez daha vurgulanmıştır.
    Esen kalın..

  • Avatar

    Taşkın Akgün May 21 2012 - 22:18 Reply

    Namazları koruyun. Ve vusta (orta, en iyi) namazı da.Bir korku ve endişe duyarsanız yürüyerek veya binit üzerinde kılın.Güvene kavuştuğunuzda bilmediğiniz şeyleri size öğrettiği şekilde Allah’ı zikredin.
    2-Bakara Suresi 238,239
    Sabah(fecr) ve akşam(işa) namazının vakitlerini çıkardığımız ayetler ve bu ayet dışında farz namaz vakitlerinin çıkartılabileceği hiçbir ayet yoktur. Demek ki namaz vakitleri bu ayetlerden anlaşılacaktır. Günün bir ucundaki namaz sabah namazı, günün diğer ucundaki namaz da akşam namazı olunca; orta namazını bu iki namazın ortasında aramak lazımdır. Tüm kültürlerde günün uyanmayla başladığını, gecenin dinlenmemiz için yaratıldığını, geceleyin kalkıp ibadetin bir tek Peygamberimiz’e has kılındığını (17-İsra Suresi 79) düşünürsek; orta namazının, sabah ile akşam namazının arasında gündüz kalan vakitte olduğunu düşünmek daha doğrusu olabilir. “Vusta” kelimesine “orta” manasının verilmesinden günün ortalarında kılınan bir namaz olduğunu düşünenler olabilse de bu kelimeyi sınırlayan hiçbir ifade olmadığı için sabah ile akşamın arasında kalan tüm zaman dilimini, bu namazın vakti olarak kabul etmek de düşünülebilir. “Vusta namaz” ifadesinden, orta namazı sonucuna varıldığında “vusta” kelimesi hem namazın ismini, hem zaman dilimini belirleyen kelime olur.Ayetin başında namazları der ki bu en az arapçada üç olmalıdır,sizin de belirttiğiniz gibi ancak kitapta fecr(sabah),işa(akşam),derken diğeri de vusta orta yani öğle olur(kitapta salat kelimesiyle anılan başka namaz adı yoktur),çoğul olma zorunluluğu nedeniyle(en az üç olmalıdır) aradaki ”ve” bağlacı ise ayıraç değil açıklama anlamında kullanılır,ayette özellikle vusta namazı vurgulanır “Ve” harfinin farklı anlamlarda kullanımının(açıklama,vurgulama) örnekleri için bak 2:53;3:58;21:48;13:26,11:114,3:48, 5:110,2:129 ‘’ve’’ ayrıca 5:91’de de aynı bu uslupla kullanılmıştır.Orta namazı özellikle vurgulama nedeniyse gün içi bir namaz olması nedeniyle insanlar iş-güç-yolculuk yoğunluğu nedeniyle savsaklanmaması için özellikle vurgulanır 238. ayetten bunu anlıyoruz binit üzerinde namaza cevaz vermesiyle görülmektedir.Ayrıca gün içi bu namaz alış-veriş ve ticaret için terkedilmemelidir 24:37 de bu görülmektedir.Son olarak bazıları ”vusta” en iyi anlamına da geldiği için cuma namazıdır dese de bu yanlıştır çünkü bakara suresi varken,Cuma suresi yoktu ve cuma namazı kılınmıyordu daha, Cuma suresiyle kılınan cuma namazı sonradan indirilmiş bir suredir kronolojik açıdan mümkün değil vustaya cuma namazıdır denmesi.Özetle namazları(fecr,vusta,işa;işa’nın son namaz olduğu nur 58’de görülür bazıları o ayetteki işa’yı yatsı diye çevirir ki bu doğru değildir,çarpıtmadır.) ve (açıklama anlamında) bu namazların içindeki gün içi olan alış-veriş,iş,güç,yolculuk nedeniyle orta günün ortasında ki öğle namazını savsaklamayın,unutmayın diye özellikle vurgulanmaktadır. Özetle‘’Kuran’da ismiyle sayılan 3 vakit namaz vardır, bu namazlardan diger ayetlerde “namazlar” diye bahsedilmesi bunların başka namazlar olmasını gerektirmez. Yani, orta namaz 3 vakit namazın ortasındaki namazdır’’

  • Avatar

    Kurananla May 22 2012 - 13:51 Reply

    Selam Erol bey, yazıda tam anlatamamış olabilirim belki cuma namazındada salat kelimesi geçiyor,ayete dikkatli bakarsak gün ortasında namaza çağırılıyorlar ki cuma gününe has olarak alışverişi bırakıp cemaatle kılın demiş Rabbimiz. Yani cuma gününe has bir namaza çağırılma değil, zaten çağırılıyorlar alışverişi bırakıp o güne has namaza durmalarını söylüyor.
    Teşekkürler katkınız için

    Zeynep Hanım çok teşekkür ederim duanız için amin demekten başka bize ne düşer? :)

    Gökhan bey teşekkürler katkılarınız için, ben 3 vakit farz namaz tespit ettim ve bunuda Nisa 103. ayete dayandırdım 3 den fazla namaz varsa eğer giriş çıkışlarını belirten ayetler olması gerekirdi. Yazımda belirttiğim gibi dileyen 15 hatta 25 vakit kılsın ama Allah belirli vakitler arası belirlediyse Allah rızası için dahi olsa olmadığı halde farz diyemeyiz. Bu şuna benzer “Allahım sen bilmiyosun bu çok az olur” bundan kaçınmak gerekir. Namaz her zaman kılınır farz olup olmamasını ele almak istemiştim. Saygılar

    Nagehan hanım teşekkürler baya emek vermişsiniz. Yalnız bir noktaya dikkatinizi çekerim ayetler birbirlerini tefsir ederler (Hud suresi 1-2) buna dayanarak birlikte ele almak gerekir. Tesbih edin ayetlerinde zaman aralığı vermiş olması çok ilginçtir zaman vermedende tesbih et diyebilirdi nitekim örnek vermişsiniz o ayetleri. Demekki bu tesbih namazla ilgili olmuş olur çünkü zaman belirtilmiştir,bunuda salat geçen ayetlerle anlamak gerekir diye düşünüyorum. Saygılar

    Uğur kardeşim Allah kolaylık sağlamıştır zaten bu dinde bize, mezhepçiler ve Peygamber düşmanları olan hadisçiler bu dini zorlaştırmışlardır. Ben yazımda kesin emir olan vakitleri belirtmek istedim. Onun dışında insan olabildiğince hür olmalı, yalnız Rabbine kul olmalı. Sevgiler

    Sayın Güray Tekin artık aydınlanmış bir müslüman arapca kılıyormudur diye sormak lazım :) Kolay gelsin sevgiler

    Feridun bey selamlar, cuma namazında da salat kelimesi geçer sanırım orayı gözden kaçırdınız. Gün ortasında müslümanlar namaza çağırılıyorlar fakat cuma gününe özel birlikte kılınması emri veriliyor. Yukarıdaki yazımda zamanların giriş çıkışlarını vermeye çalıştım. Yinede teşekkürler katkınız için sevgiler

  • Avatar

    vekuran May 23 2012 - 17:21 Reply

    Salattın kıyam bölümünde kelime mealli kuranı yavaş anlaşılır biçimde okunmasını tavsiye ediyorum. Sabah ve akşam zira gündüz uzun bir uğraş vardır… biraz uzun sürüyor… Sefer esnasında kısaltabiliriz ama… Araplar seferlerini de güneş nedeni ile akşam yaparlardı. Yani geceye esirdiler. İsra ile esir aynı kökten gelir.

    Salat vahyin güncel tutulması ise, ne yaptığımızı bilelim…

  • Avatar

    Nagehan Su May 23 2012 - 23:33 Reply

    Tesbih kavramını değerli kardeşim Kurananla Salat ile eşdeğer tutmuşsun günün anlarıyla belirtildiği için demişsin ama bu konuda senin gibi düşünmemekteyim.Çünkü Ahzab 41-42 de Allah günün her anı sabah-akşam tesbih edin der o zaman sabahtan akşama kadar namaz mı kılacağız,, Ta ha 130, rum 17-18 olsun kaf 39-40 esasında Allah’ı varlık alemindeki bütün yaradılmışların,varlık ve oluştaki fıtri ibadet düzeninin günün dönüşüm anlarında yani güneşin doğması batması,gecenin gelişi olsun bitişi olsun ALLAH’ı tesbih edildiği yani ona yönelerek yüceltme faaliyetinin yapıldığı anlaşılır biz insanlarsa bunu dua ederek,isimlerini hamd ederek,teffekkür ederek,Allah’ı tesbih ederiz,elbette dileyen bunu namaz ile de yapabilir,Ayrıca Gece ibadeti sadece Resule has kılınmıştır İsra 79 tabi diğer inananlarda bunu yapabilir ancak bu farz olması anlamına gelmez Muzemmil suresi (Furkan-64 İnsan-26 Zümer-9 Müzzemmil-6,Secde-16 ve Zariyat-17ve 18. ayetlerde bu dile getirilir)Kur’an’da ismi açıça belirtilen ve kitabın SALAT kavramını kullandığı üç namaz adı vardır bunlar fecr,vusta ve İşa’dır hem namazla ilgili ayetlerde açıkça salat kelimesinin geçtiği ayetler hud 114.nur 58 ve isra 78. ayetlere bakılmalıdır.Son olarak Taşkın bey vustanın cuma namazı olamayacağını hem kronolojik açıdan iyi örneklemiş,ayrıva katkı olarak vusta namazı cuma namazı olamayacağının başka delilide cuma namazının,binit üzerinde kılınamayacağı gerçeğidir(bakara 239)cuma namazı malum cemaatle kılınır derim ki vusta namazı fecr ile işanın yani gündüzün iki ucu ve gecenin yakınlarının ortası aynı zamanda gününde ortası olan Öğle namazıdır derim.

  • Avatar

    Kurananla May 24 2012 - 23:14 Reply

    Nagehan hanım yazdıklarınıza kendinizinde inanmadığı kanaatindeyim :)

    Sabah akşam tesbih mi edeceğiz diyorsunuz onun mecaz olarak kullanıldığını düşünemiyormusunuz ? Bütün gün Allahı hatırlamak da bir nevi tesbihtir.Benim anlatmak istediğim Taha 130 da ayrıntılı olarak günün bazı noktalarına vurgu yapılmış bunları es geçemeyiz bunları salat ile birleştirmedim bunlar salatın zamanlarının bölümlerinin anlatıldığı ayet dedim. Çünkü salatda zaman ve tesbih olguları mevcut.

    Cuma günü sabah birden anneniz vefat etse yola çıksanız cumayı binek üstünde kılamazmısınız ? Kim dedi bunu ? Yazımı tekrar okuyun orada anlatmak istediğim müslümanlar haftanın her günü öğle vaktiyle beraber namaza çağırılıyorlar fakat Allah yeni bir emir ile cumayı hep birlikte kılınılması gereken bir namaz olarak belirliyor ve bunun içinde alışverişi bırakın diyor onun haricindeki haftanın her günü alışverişi bırakmadan,yada ne bileyim iş gücü bırakmaya gerek olmadan, güneş batmadan önce (taha 130) namazı ikame edebiliriz.

    Anlatmak istenilen bunlar, bende 3 vakit namaz var dedim ve bunları giriş çıkışlarıyla söyledim sizde 3 vakit diyorsunuz ama yüzeysel olarak Taha 130 u namaz ile ilişkilendirmezseniz lütfen sabah namazını niye güneş doğana kadar öğleyi niye gün batımına kadar kıldığınızı açıklayınız.

    Sevgiler

  • Avatar

    Nagehan Su May 25 2012 - 21:35 Reply

    Değerli kardeşim sabah namazı fecr ifadesi ile belirtilir ki bu gündüzün bir ucudur(hud 114)(nur 58) ve bu anda salat-ı fecr kılınır,vusta namazı da günün ortasındadır ve fecr-işa arası kılınır bu nedenle bu adı alır,ayrıca gündüzün diğer ucu salat-ı işa gelene,güneş batana kadardır vusta namazının kılınma aralığı ve herhangi bir zaman aralığı,vaktinin belirtilmemesi sadece namazların ortasında olan bir namaz denmesi nedeniyle de hikmetlidir,cuma namazı olamaz dememin nedeni de başta kronolojik olarak imkansızdır çünkü bakara suresi,cuma namazının farz kılındığı cuma suresinden önce indirilmiştir,ve cuma namazı cemaatle kılındığı için diğer namazlardan farklı olarak binit üzerinde kılınmaz,tek başına cuma kılınması olmaz,ayrıca ayet vusta namazını da ilk kez getirmiyor,varolan,genelde seyahat nedeniyle savsaklanan orta namazı koruyun diyor yani vusta namazı zaten var ama ihmal edilen bir namaz olduğu anlaşılıyor son olarak işa namazıda vustanın bittiği yani gündüzün diğer ucu olan güneşin batmasıyla,tam karanlığın çöktüğü an arası yani nehar-leyl arası ki dilimizde tam karşılığı akşam vakti salat-ı işa kılınır isra 78 akşam namazını net olarak anlatır.Benim anladığım budur doğrusunu Allah bilir çünkü kitabımızda ismi açıkça belirtilmiş namaz adları salat-fecr,salat-ı vusta ve salat-ı işa namazlarıdır,peki başka namaz adları nerededir,sen de zaten namaz üç vakit görüşündesin öyleyse aramızda bu konuda ihtilaf yoktur,yanılıyor muyum,saygılar.

  • Avatar

    Kurananla May 27 2012 - 15:37 Reply

    Cuma namazı olayını tekrar açıklıyorum ben cuma namazı orta namazdır demedim, aynı zamanda orta namazdır dedim, yani cuma günü toplu bir namaz emir gelmeden öncede gün ortasında müslümanlar namaza çağırılıyorlardı cuma cemaat ile kılma emri gelince cuma günü kılınan bu namaz aynı zamanda orta namaz olmuş olur dedim. Kronolojik sırayı Allah bilir hem hadisler dinin kaynağı değil diyip hemde hadislerden kronoloji belirlemek tam bir ironidir..

    Evet ihtilaf yok aramızda sevgiler

  • Avatar

    Nagehan Su May 27 2012 - 16:18 Reply

    Bu konuda son kez yazacağım,cuma namazı,kanımca salat-ı vustanın yerine cuma günü kılınan namazdır,bu konuda aynı düşünmemiz güzel,surelerin sırasıda hadis kaynaklı değil bizzat ilk mushafların yazımında varolan bir gerçekliktir,hem indiriliş hem de diziliş sırasına göre mushaflar günümüze kadar gelmiştir malum biride Hz.Osman’ın Topkapı Sarayın’daki Mushafıdır,(bu konuda merhum Muhammed Hamidullah’ın eserlerini inceleyebilirsin) bu nedenle beni itibar etmediğim hadisleri benimsemekle değerlendirip(sure sıralamasını) bunu ironi olarak değerlendirmen anlamsız ve gereksizdir.Hadislere itibar asla etmem veda hacları bile en az üç versiyonu olması,Ayrıca Allah’ın maide suresi başında dininizi tamamladım demesiyle Kur’an dinin tek kaynağıdır,bunu tartışmam bile…Ben yalnızca tesbih kavramını namazla yalnızca sınırlandırılmasına karşıyım Kur’an zaten salat kavramı ile bunu Hud 114,Nur 58,Bakara 237-238 ve İsra 78 de belirtmiştir(namaz vakitleri farz-vakit olanlar bu ayetlerle sabittir)Kur’an Resule bile özel gece ibadetini açıkça belirtmişken (İsra 79)namazların kur’an’da anlaşılamaz biçimindeki yorumu olanaksızdır(seni kastetmiyorum rivayetçi-hadisçileri kastetmekteyim) derim konuyu kapatırım(tesbih konusunda fikirlerimi yine bu konuda daha önceki yazılarımda belirtmiştim).

  • Avatar

    Kurananla May 29 2012 - 19:32 Reply

    İndiriş sırasına göre mushaflarda mı var ? Ne zaman tefsirlere baksam şu ayet şundan sonra indirildi diye hadisler var ? Bunu ilk defa duydum araştırayım saolun

  • Avatar

    tez Sep 25 2012 - 12:46 Reply

    Sohbetinizden etkilendim güzel ve hos. Orta namazin önemi ve vakti sabitlenmesi icin cuma namazina
    denk geldigini düsünüyorum. Namazlarin belli bir vakitte oldugunu kurandan anliyoruz. Vakitleri de tarif edilmis. Kolay bir kavrami zorlastirmayalim. Yani cuma namazi toplu halde orta namaza denk geliyor.
    Arkadasin dedigi, Allahi tespih etmek yani isimleriylen anmak, her ani onun sifatiylan tercüme etmek, mesela hosuna giden bir tat almak o anda Allahu Rezak demek cok etkili ve önemli. Benim kanatimce. Bunu böyle yapan zaten secdeye varmak ihtiyaci duyacak ve sükranligini his edecektir.
    Arkadaslar, önere bildiginiz bir Meal var mi? Göründügü gibi cogu meal lerde hadislere yakistirilmis.
    Tsk..

  • Avatar

    Fatih Oct 3 2012 - 02:58 Reply

    Bugün aklıma gelen bir soru araştırırken burayı buldum son derece kaliteli sorular ve cevaplar var burada sorumun cevabını bulabileceğime inanıyorum.

    Kuran da bahsedilen cuma günü günümüzdeki yaşadığımız cuma gününe denk geliyormu?

    İlk cuma namazı hicri takvime göremi kılınmıştır?
    Eğer ilk cuma hicri takvime göre kılındıysa bugün neden miladi takvime göre kılıyoruz?
    Kuran da hicri takvimmi esas alınmıştır?

    Sonuçta cuma namazının önemi birlik beraberlik ve devlet işlerinin kamuya duyurulması. Hangi güne denk geldiği önemli değil ancak yinede merak ettim.

  • Avatar

    simsek Dec 24 2012 - 14:52 Reply

    kısaca üzerine basa basa söylememiz gereken şudur.günde üç vakit vardır.bu artık bilinmelidir.

  • Avatar

    celal62 Dec 28 2012 - 00:37 Reply

    simdi namaz konusunda sahsi fikirlrimi bende soylemek isterim gunahi vebali benim boynumadir YUCE KURANDA sabah vede aksam namazi iki ayette kesin kes vurgulanmistir gece namazindanda bahsediliyo hud suresi 114 ayet gunduzun iki ucunda ve gecenin gunduze yakin saatlerinde namaz kil isra sursi 78 ayet gunesin kaymasindan gecenin kararmasina kadar namazi guzel kil birde kiraatiyle sabah namazini sabah kurani gercekten sahitlidir.hud suresindeki 114 ayette belirttigi gece namazini isra suresinin 79 ayette soyle anlatiyor gecenin bolumunde sana mahsus fazla bir namaz olarak uyukudan kalk kuran ile teheccud kil yakindirki Rabbin seni ovguye deger bir makama kavustursun.bakin ne diyo sana mahsusu demekki sabah aksam farz fakat rabbimizin ovgusunu almak istersek gece namazini kilip kuran okuya biliriz bunda sakinca yoktur bunun disindada cuma namazindanda bahsediliyo anladigim kadariyla yahudilere cumartesi ile ilgili bir cumartesi olayi var ve onlar buna uymuyolar onun uzerine bizede kuranda cuma gunu namazi farz edildigi aikca ortada YANLIZ benimde kafama takilan ayet su :bakara suresindeki ve kuranda birdaha belirtilmeyen orta namazi bunu cuma namaziyla bagdastirmayalim lutfen neden kafama takiliyo YUCE kuranda bir konu anlatirken ayetler sirali bi sekilde o konunun devamini anlatir haldedir orta namazi yazan ayetten once kari koca iliskilerini mehir haklarini anlatirken bu ayetle karsilasiyoruz ve sonra tekrar kari koca iliskisine devam ediliyo egerki orta namazi farz ise YUCE RAHMAN bunu sabah ve aksam namazini belirttigi gibi bir kac ayette net belirtirdi DOGRUSUNU ALLAH BILIR.EGERKI YAZDIKLARIM hakkinda beni sucluyacak varsa hemen onlara YUNUS SURESI 41 ayeti hatirlatirimki benim isledigim bana sizin islediginiz de size siz benin isledigimdenn uzaksiniz bende sizin islediginizden uzagim sonucta indiailahide herkes isledigi amel kadar degerini alacak. saygilarla

  • Avatar

    celal62 Dec 28 2012 - 03:55 Reply

    birde sunu belirtmek istiyorumki siteyi bu sekilde yaptiginiz icin emegi gecen herkese tesekkur ediyorum niyemi goruslerimizi dogru yada yanlis konusarak dogruyu bulmaya hepimiz gayet ediyoruz ama zamaninda bizllere bi sekilde o gunah bu gunah sekli ile (hata en cok bizdedir yanlis yonlendirmelerle aydinlanmamizi engellediler) simdi YUCE RAHMANA hergun dua ediyorumki artik yavas yavs insanlar aydinlaniyo ve gercege bi donus var gercege donus dedigim sey HAKKIN ozune YUCE KURANA bakin nitekim YUCE KURANI KERIYM DEDE ilk ayet ne OKU RABBININ ADIYLA OKU
    BIR UFAK DAHA bisey soylemek istiyorum rad suresi 41.ayet dikkat edilmesi gerekn bi ayet onu ilk okudugumda aklima tek gelen sey bilimsel olarak aciklanan KUTUPLARIN ERIMESI
    rad suresi 41.ayet acik ve nettir
    Gormuyolar mi ki biz yeri etrafindan eksiltip duruyoruz?ve ALLAH hukmunu icra ederki
    hukmunu degistirecek yoktur .O cok hizli hesap gorendir

  • Avatar

    muratsuat Dec 29 2012 - 10:22 Reply

    taha suresi 130 ONLARIN SÖYLEDİKLERİNE KARŞI SABIRLI OL RABBİNE ÖVGÜDE BULUN VE ONU YÜCELT GÜNEŞ DOĞMADAN ÖNCE GÜN BATIMININ ÖNCESİNDE (orta namaz) VE O GÜNÜN GECESİ İÇİNDE TESBİHET YÜCELT VE AYRICA İSTERSENİZ( memmuniyetiniz ) İÇİN GÜNDÜZÜN BÖLÜMLERİ İÇERİSİNDEDE TESBİH EDİP YÜCELTE BİLİRSİNİZ evet ayet açık ve net pazarlıksız ALLAH namaz vakitlerini 3 vakit olarak belirlemiştir diğerleri resul öğretisiyle isteye bırakılan sonradanda farzlaştırılan ALLAHIN tüm insanlığa artı bir avantaj liteliği taşıyan sünnetidir resul o namazları gün içerisine serpiştirmiştir isteyan kılar isteyen kılmaz diye düşünüyorum daha bir çok ayetler anlatmak istediğinin dışında meal edilmiştir çok dikkat etmek gerek

  • Avatar

    şimşek Aug 26 2013 - 15:34 Reply

    Nagehan Su kardeşimize ALLAH razı olsun dileklerimi sunarım.

    ALLAH ilminizi artırsın.

    yukarıdaki yazılarını defalarca okudum.yavaş ve düşünerek üzerinde akletmeye çalıştım.
    ” TESBİH ” konusunu ve taha 130 ayetin bu kadar güzel bir şekilde diğer ayetlerle desteklenerek açıklamasına çokkkk TEŞEKKÜR ediyorum.

    taha 130 hep kafama takılırdı.akletmeyince olmuyormuş demek ki nagehansu kardeşimizin yazısı beni bu konuda öğrenmeme katkısı oldu.

    saygılarımla

  • Avatar

    şimşek Aug 26 2013 - 18:42 Reply

    Nagehan su kardeşimizin yazısını daha iyi anlamak adına ona danışmadan izin vereceğini tahmin ederek yazıyı sadece ayet numarası ile değilde.ayet numarası ile mealini yazarak sizlere sunmak isterim.amacım bu güzel çalışmayı daha iyi anlayabilmek adına nagehansu kardeşimizin yazısına müdahele etmeden meale bakacak zamanı ve anlam kopukluğunu gidermek adına sizlere servis ediyorum.

    KUR ‘A’NA GÖRE “TESBİH “
    Kur’an’da geçen ve bizim farsça dan kullandığımız namaz, yüce kitabımızda Salat kelimesiyle geçer.
    Tesbih ve hamd kavramlarını elbette bir müslüman namaz kılarakta yapabilir ancak bunu dua ederek, Allah’ın isimlerini ve verdiği nimetler nedeniyle şükrederek yapılabilir.
    bu tesbih faaliyeti sadece Taha 130, VE Rum 18, ve Kaf 39, da ki gibi günün belli anlarında sınırlanmamalıdır.
    Artık, onların söylediklerine sabret; Güneş’in doğuşundan önce de batışından önce de Rabbini överek tespih et! Gecenin bazı saatleriyle gündüzün iki ucunda da tesbih et ki, hoşnutluğa erebilesin. 20 / Taha 130
    Göklerde ve yerde hamd Ona aittir. Gündüzün sonuna doğru ve öğleye eriştiğiniz zaman da Onu tesbih edin. 30 / Rum 18
    Artık onların söylediklerine sabret ve Güneş’in doğuşundan önce de batışından önce de Rabbinin hamdiyle tesbih et! 50 / Kaf 39
    Ayrıca günün her anında yüceltme, yönelme yapılır. Örnek sureler.
    Öyleyse sabret! Kuşkun olmasın ki, Allah’ın vaadi haktır. Günahın için af dile. Akşam ve sabah, Rabbini överek tesbih et! 40 / Mu’min 55
    Eğer büyüklük taslarlarsa bilsinler ki, Rabbin katındakiler hiç usanmadan, gece ve gündüz O’nu tesbih ederler. 41 Fussilet 38
    Allah’a ve resulüne inanasınız, O’nu destekleyesiniz, O’nu yüce bilesiniz ve sabah akşam O’nu tesbih edesiniz diye. 48 / Fetih 9
    Ey iman edenler! Allah’ı çok anın! 33 / Ahzap 41
    O’nu sabah akşam tesbih edin! 33 / Ahzab 42
    Tesbih et Rabbini O’na hamt ile! Ve O’ndan af dile! Çünkü O, Tevvâb’dır, günahları affeder sınırsız bir şekilde. 110 / Nasr 3
    Rabbinin o yüce adını tesbih et! 87 / A’la 1

    tesbih salat gibi sadece insanlar değil bütün yaratılanların yaptığı bir hamd ifadesidir.
    Göklerdekiler ve yerdekiler Allah’ı tesbih ediyor. O’nundur mülk ve yönetim; O’nun içindir tüm övgüler. Her şeye gücü yetendir O. 64 / Tegabün 1
    Göklerdekiler ve yerdekiler o Melik, o Kuddûs, o Azîz, o Hakîm Allah’ı tesbih ediyor. 62 / Cuma 1
    Göklerde ne var, yerde ne varsa Allah’ı tesbih etmiştir. Azîz’dir O, Hakîm’dir. 59 / Haşr 1
    O, Yaratan, Vareden ve Biçim veren ALLAH’tır. Tüm güzel isimler O’nundur. Göklerde ve yerde ne varsa O’nu tesbih eder. O Üstündür, Bilgedir. 59 / Haşr 24
    Göklerde ve yerdeki her şey Allah’ı tespih etmektedir. Azîz’dir O, Hakîm’dir. 57 / Hadid 1
    Göklerde ne var, yerde ne varsa Allah’ı tespih etmiştir. Azîz’dir O, Hakîm’dir. 61 / Saff 1
    Kitabımızda açıkça isimleri belirtilmiş üç namaz (salat) adı var.
    Bunlar fecr,( sabah) vusta (öğlen) ve işa (akşam) dır. (asr ikindi, leyl yatsı ) bu vakitler kitabımızda geçmez. Olsa bunlarda olurdu.
    kitabımızda namazın ses tonundan, seferi duruma, korku namazından, abdeste, kıyam, ruku, secdesinden, kunuduna kadar ve teyemmümü de dahil her ayrıntısı vardır, tesbih ise Aslında diğer bütün ibadet başlıklarını tek birinin altında toplamak gerekirse Allah’ı anmak en uygun olanıdır.
    İnsan Allah’ı Kuran okuyarak, namaz kılarak, oruç tutarak vs. türlü şekillerde anabilir.
    Kuran, insanoğlunun düştüğü en büyük yanlışlardan biri olarak insanın Allah’ı unutmasını göstermiştir. Bu yanlışın ortadan kalkması için de formül olarak Allah’ın çok sık anılması ve hatırlanması gerektiğini belirtmiştir.
    Allah şu kişiler için bir affediş ve büyük bir ödül hazırlamıştır: Müslüman erkekler, Müslüman kadınlar, mümin erkekler, mümin kadınlar, itaat eden erkekler, itaat eden kadınlar, özü sözü doğru erkekler, özü sözü doğru kadınlar, sabreden erkekler, sabreden kadınlar, Allah korkusuyla ürperen erkekler, Allah korkusuyla ürperen kadınlar, sadaka veren erkekler, sadaka veren kadınlar, oruç tutan erkekler, oruç tutan kadınlar, ırz ve iffetlerini koruyan erkekler, ırz ve iffetlerini koruyan kadınlar, Allah’ı çok anan erkekler, Allah’ı çok anan kadınlar. 33 / Ahzab 35

    Not: Konuyla ilgili ayetlerde geçen tespih etmek ifadesi Allah’ı yücelterek anmak ve hatırlamak anlamlarını içermektedir.
    Diğer bütün ibadetler gibi Allah’ın anılması da eski uygarlıklara emredilmiş bir ibadet biçimidir. Musa peygamberin bir duasında Allah’ı daha çok zikretmek istemesi örnek olarak gösterilebilir.
    “Taki seni çokça tespih edelim.” 20 / Taha 33
    “Seni çokça analım.” 20 / Taha 34
    Kuran’da bir çok ayette evrende bulunan herşeyin Allah’ı tespih ettiği geçmekte ve dolaylı bu yoldan insana mesaj verilmektedir.
    Göklerdekiler ve yerdekiler Allah’ı tesbih ediyor. O’nundur mülk ve yönetim; O’nun içindir tüm övgüler. Her şeye gücü yetendir O. 64 / Tegabün 1
    Göklerdekiler ve yerdekiler o Melik, o Kuddûs, o Azîz, o Hakîm Allah’ı tesbih ediyor. 62 / Cuma 1
    Göklerde ne var, yerde ne varsa Allah’ı tesbih etmiştir. Azîz’dir O, Hakîm’dir. 59 / Haşr 1
    O, Yaratan, Vareden ve Biçim veren ALLAH’tır. Tüm güzel isimler O’nundur. Göklerde ve yerde ne varsa O’nu tesbih eder. O Üstündür, Bilgedir. 59 / Haşr 24
    Göklerde ve yerdeki her şey Allah’ı tespih etmektedir. Azîz’dir O, Hakîm’dir. 57 / Hadid 1
    Göklerde ne var, yerde ne varsa Allah’ı tesbih etmiştir. Azîz’dir O, Hakîm’dir. 61 / Saff 1
    Aynı zamanda Allah’ın katında olanların yorulmaksızın sürekli Allah’ı tesbih ettikleri ve hiç bir zaman büyüklenmedikleri de insanlara örnek olarak verilen bir başka bilgidir.
    Göklerde ve yerde kim varsa O’na aittir. Ve O’nun katındakiler, O’na ibadet etmekten ne çekinirler ne de yorulurlar. 21 / Enbiya 19
    Gece ve gündüz tesbih ederler, bıkıp usanmazlar. 21 / Enbiya 20

    Allah Kuran’da direk olarak kendisinin anılmasını emretmiştir.

    ” Ey inananlar, Allah’ı çok anın. Ve O’nu sabah akşam tesbih edin.” 33 Azhab-41,42

    ” Rabbinin adını an ve bütün gönlünle O’na yönel.” 40 / Mümin-55

    “…Rabbini övgü ile an: güneş doğmadan önce, batmadan önce; gecenin bir bölümünde ve secdelerin arkasından da O’nu tesbih et. ” 50 / Kaf-39,40

    “…Kalktığın zaman Rabbini övgü ile an. Gecenin bir bölümünde ve yıldızların batışının ardından da O’nu tesbih et.” 52 / Tur -48,49

    ” Rabbinin adını an ve bütün gönlünle O’na yönel.” 73 / Müzzemmil- 8

    ” Sabah akşam Rabbinin adını an. Gecenin bir bölümünde O’na secde et ve geceleyin uzun uzadıya O’nu tesbih et.” 76 / İnsan – 25,26

    Allah’ın anılmasının nasıl yapılacağı ile ilgili olarak Kuran’da “Allah’ın isimleriyle anılması” geçer.

    ” Şu halde büyük Rabbini ismiyle tesbih et. ” 56 / Vakıa- 74
    ” Öyleyse büyük Rabbini ismiyle tesbih et. ” 56 / Vakıa- 96

    Kuran incelendiğinde Allah’ın bir çok isimle kendini nitelediği görülebilir. Bu isimler arapça kelimeler olduğundan çevirilerde aslına uygun kalması için değiştirilmemekte, arapça bilmeyen insanlar tarafından anlaşılması mümkün olmamaktadır.
    Halbuki Allah’ın her bir isminin arapça karşılığı incelendiğinde ne kadar manalı olduğu görülmektedir. Birçok Kuran çevirisinde son sayfalara doğru Allah’ın isimlerinin açıklamaları bulunmaktadır. Dolayısıyla isimleri ile anmak ibadetini yaparken isimlerin anlamlarını bilip bunların üzerine düşünmek Kuran’ın genel mantığıyla örtüşen bir ibadet şeklidir.

    Örnek olarak, Kuran’da geçen “Semi” ismi ilk başta arapça bilmeyen bir insana hiçbir çağrışım yapmazken manasının “herşeyi duyan, en iyi şekilde işiten ” olduğunu bilen birisi için ise içerdiği açılımlar ibadetin doğasına daha uygundur.
    Kuran’da anmak ile ilgili geçen ifadelerden biri de Allah’ın insanlar üzerindeki nimetini, yani bu yolla da Allah’ı anmaktır.
    ” Ey insanlar, Allah’ın üzerinizdeki nimetini anın. Gökten ve yerden sizi rızıklandıran Allah’ın dışında bir başka yaratıcı var mı? O’ndan başka ilah yoktur. Öyleyse nasıl olur da çevriliyorsunuz? ” 35 / Fatır – 3

    ” Allah’ın üzerinizdeki nimetini hatırlayın. ” 5 / Maide- 11

    Kuran’da Allah’ın insanlar üzerindeki nimetleri ile ilgili sayısız ayet bulunmaktadır. doayısıyla nimetleriyle anma ibadeti sırasında Kurandaki bu ayetler okunulabilir; ayrıca bunlar okunurken de Allah’a şükretme ve saygı duyup yücelterek övme gerçekleştirilebilir. Allah’ın anılmasının zamanları ise birkaç ayette belirtildiği üzere genel bir ifadeyle sabah-akşam bildirilmektedir.
    O’nu sabah akşam tespih edin! 33 / Ahzab 42
    Öyleyse geceleyin bir köşeye çekildiğiniz ve sabahleyin kalktığınız zaman ALLAH’ı övgüyle anın. 30 / Rum 17

    “…Kalktığın zaman Rabbini övgü ile an. Gecenin bir bölümünde ve yıldızların batışının ardından da O’nu tesbih et.” 52 / Tur -48,49

    ” …Rabbini övgü ile an: güneş doğmadan önce, batmadan önce; gecenin bir bölümünde ve secdelerin arkasından da O’nu tesbih et. ” 50 / Kaf-39,40

    ” Şu halde onların söylediklerine karşı sabırlı ol, güneşin doğuşundan ve batışından önce Rabbini hamd ile tesbih et (yücelt). Gecenin bir bölümünde ve gündüzün uçlarında da tesbihte bulun ki hoşnut olabilesin. ” 20 / Taha – 130

    Ayetlerde geçen ifadelere göre Allah’ın anılması şu zamanlarda yapılmalıdır:

    güneş doğmadan önce
    güneş doğduktan sonra güneş batmadan önce
    güneş battıktan sonra
    gecenin bir bölümünde yıldızların batışının ardından ( sabah namazı vakti )
    secdelerin ardından ( namazdan sonra )

    Tabiki bu, başka zamanlarda Allah anılamaz manasına gelmemekte, diğer bir çok ayette çokca anılması gerektiği vurgulanmaktadır.
    Allah şu kişiler için bir affediş ve büyük bir ödül hazırlamıştır: Müslüman erkekler, Müslüman kadınlar, mümin erkekler, mümin kadınlar, itaat eden erkekler, itaat eden kadınlar, özü sözü doğru erkekler, özü sözü doğru kadınlar, sabreden erkekler, sabreden kadınlar, Allah korkusuyla ürperen erkekler, Allah korkusuyla ürperen kadınlar, sadaka veren erkekler, sadaka veren kadınlar, oruç tutan erkekler, oruç tutan kadınlar, ırz ve iffetlerini koruyan erkekler, ırz ve iffetlerini koruyan kadınlar, Allah’ı çok anan erkekler, Allah’ı çok anan kadınlar. 33 / Ahzab-35

    Allah’ın anılması temel olarak ibadetlerin özünü oluşturmaktadır. Allah insanı bu ibadeti yapmaktan alıkoyan durumlar hakkında uyarmıştır.
    ” Ey inananlar, mallarınız ve çocuklarınız sizi Allah’ı anmaktan alıkoymasın. Kim bunu yaparsa işte onlar ziyana uğrayanlardır. ” 63 / Münafikun – 9

    ” Şeytan, içki ve kumar ile aranıza düşmanlık ve kin sokmak, sizi Allah’ı anmaktan ve namazdan alakoymak istiyor. Artık (bunlardan) vazgeçecek misiniz? ” 5 / Maide – 91

    Görüldüğü gibi dini açıdan hiçbir günahı veya yasağı bulunmayan mallarla ve çocuklarla ilgilenmenin veya elde etmek için onların peşinde koşmanın insanı Allah’ı anmaktan alıkoymasının olasılığından bahsedilmiş ve buna karşılık inananların daha dikkatli olması emredilmiştir. Diğer ayette ise adı geçen şarap ve kumar dinde yasak ve günah olan kavramlardandır. Dolayısıyla bunların amacının Allah’ı anmayı önlediği bildirilmektedir.

    Son olarak Kuran, bu ibadetin insanoğlunun yüzyıllar boyunca peşinde koşarak hayatını tükettiği, bilgelerin ise içinden çıkılmaz olarak gördükleri huzur ve ruh tatmini kavramlarına bir araç olduğunu ifade eder.
    İyi bilin ki gönüller, ancak Allah’ı anmakla huzur bulur. 13 / Rad – 28

    ÖZET:
    İnananlar hiçbir zaman Allah’ı unutmamalı evrendeki diğer bütün varlıkların yaptığı gibi her an akıllarında tutarak övgü ile anmalıdır.

    Allah’ın anılmasında iki farklı yöntem vardır:

    Allah’ı isimleriyle anmak
    Üzerimizdeki nimetiyle anmak

    İsimleriyle anarken, temel Kuran mantığı gereği, çevirilerdeki arapça isimlerin manaları bulunmalı ve üzerine düşünülmeli, yücelterek övülmelidir.
    Nimetiyle anarken, şükredilmeli ve saygı duyup yücelterek övülmelidir. Allah çokça ve mümkün olan her an anılmalıdır.

    Allah’ın anılması gereken belli zamanlar:

    güneş doğmadan önce ve doğduktan sonra
    güneş batmadan önce ve battıktan sonra
    yıldızların ardından ( sabah namazı vakti )
    secdelerin ardından ( namazlardan sonra ) gecenin bir bölümünde ( insanlara bırakılmış )
    Bütün bunları yaparken “mallar ve çocuklar” inananları Allah’ı anmaktan alıkoymamalı, inananlar bu duruma izin vermemelidir.
    Ayrıca Şeytanın içki ve kumar yoluyla bu ibadetten inananları uzaklaştırdığının farkında olunarak, bunlardan uzak durulmalıdır.
    Yazar : Nagehan su

  • Avatar

    Vusta Sep 19 2013 - 11:04 Reply

    Bir ekleme daha yapayım

    Diyanet işlerinin sitesinde bir bölümde

    “Miraç’tan önce namaz sabah ve akşam olarak 2 vakitti” diye bir metin gördüm.

    Miraç hadisi uydurmasından önce böyle bir durum olduğuna dair ellerinde bir belge mi var bilemiyorum ama eğer öyleyse bu da düşündürücü bir durumdur.

    Amaç namazın vaktini düşürebildiğimiz kadar düşürmek değildir haşa ama mantık olarak güne dua ile başlamak ve günü dua ile bitirmek de Allah’ın emri olabilir.

    Gündüz yoğun çalışmalar olduğunu gecenin de dinlenmemiz için yaratıldığını Allah bizlere Kur’an da bildiriyor (Yanlış biliyorsam düzeltin lütfen) o nedenle güneşin tam olarak gözükmedi iki seher vaktini de işaret ediyor olabilir mi?

    Ben kendimce anladığımı dile getirdim sadece.

    Selamlar…

Leave a reply

Name (required)

Website