Kuran’da Neden “Biz” İfadesi Kullanılıyor?

 

Arapça’nın bu konudaki dil özelliği bilinmediği için bu ifade tarzını anlayamayanlar ve nedenini soranlar olmaktadır. Kuran’da Allah kendisi için birinci çoğul şahıs olarak “Biz” ifadesini de, birinci tekil şahıs olarak “Ben” ifadesini de kullanır. Bu Arapça’nın dil özelliğinden kaynaklanır. Arapça’da ve başka bazı dillerde de azamet, yücelik ifadesi olarak bazen bir kişi kendisi için birinci çoğul şahıs olarak “Biz” ifadesini kullanır. Örneğin Latince’de Papa’da, İngilizce’de yüksek mevkide olanlarda bu tarz kullanıma rastlanır; bu kullanıma Latince’de “pluralis maiestatis” İngilizce’de “majestic plural”, “Victorian we”, “royal pronoun” gibi isimler verilmiştir. Türkçe’de ve  başka dillerde karşımızda tekil şahıs varken yücelik, saygı ifadesi olarak ikinci tekil şahıs olan “Sen” yerine “Siz” demekteyiz. Türkçe’de tekil olarak yaptıklarımız için de bazen birinci çoğul olarak “Biz” ifadesini kullanırız, fakat bu karşımızdaki tekil şahıs için çoğul olan “Siz” ifadesini kullanmamız kadar yaygın değildir. Kuran Arapça inmiş bir kitaptır, bu yüzden Kuran’da Arapça dil özellikleri, Arapça deyimler bulunur. Bu konu bu çerçevede değerlendirilmelidir.

Kuran’da Allah kendisinden birinci şahıs olarak bahsederken hem tekil “Ben” ifadesini, hem Arapça’nın dil özelliklerinden dolayı çoğul olan “Biz” ifadesini kullanır. Fakat Allah’tan ikinci şahıs olarak bahsedildiğinde hep ikinci tekil “Sen” ifadesi geçer, hiçbir zaman ikinci çoğul olarak “Siz” ifadesi geçmez veya Allah’tan üçüncü şahıs olarak bahsedildiğinde hep üçüncü tekil “O” ifadesi geçer, hiçbir zaman üçüncü çoğul “Onlar” ifadesi kullanılmaz. Oysa Kuran’da binlerce defa Allah’tan ikinci veya üçüncü şahıs olarak bahsedilmiştir, bunların birinde bile ikinci çoğul veya üçüncü çoğul şahıs kullanılmamıştır. Ayrıca Kuran’da Allah’tan gerek “Allah”, gerek “Rab”, gerek “Rahman”, gerek diğer isimleriyle binlerce defa bahsedilir ve tüm bu isimler tekil formda kullanılır. Bunlar da “Biz” ifadesinin, Arapça’nın dil özelliğinden kaynaklanan bir kullanım olduğunu gösteren verilerdir.

Kaynak: “Kuran Hiç Tükenmeyen Mucize”


About the Author
Author

cemakyildiz

Comments (4)
  • Avatar

    simsek Apr 13 2013 - 14:30 Reply

    teşekkür ederim.verdiğiniz bilgiler için.aklınıza sağlık

  • Avatar

    ihsan Apr 13 2013 - 14:35 Reply

    allah razı olsun

  • Avatar

    Atila Bakar Apr 13 2013 - 21:01 Reply

    Sayın cemakyildiz “biz” ifadesiyle ilgili aşağıdaki ayetlere bakmanın olayın anlaşılması açısından faydalı olacağı kanaatındayım! Meryem suresı 64-65-66-67-68-69-70-71-72. ayetler:
    – Biz ancak Rabbinin emriyle ineriz. Önümüzde, arkamızda ve bunlar arasında olan her şey O’na aittir. Rabbin asla unutkan değildir.
    – Göklerin, yerin ve bunlar arasında bulunan şeylerin Rabbidir. O’na kulluk et ve O’na kullukta sabret. Hiç onun adıyla anılan birini biliyor musun?
    – İnsan: “Ben öldükten sonra mı diri olarak çıkarılacağım?” diyor.
    – İnsan önceden hiçbir şey değilken kendisini nasıl yarattığımızı düşünmüyor mu?
    – Rabbine andolsun ki, onları ve şeytanları mutlaka toplayacağız, sonra onları diz çökmüş vaziyette cehennemin çevresinde bulunduracağız.
    – Sonra her milletten Rahman’a en çok karşı geleni ayıracağız.
    – Sonra elbette biz, kimlerin oraya girmeye uygun olduğunu daha iyi biliriz.
    – İçinizden oraya gitmeyecek hiç kimse yoktur. Bu, Rabbinin üzerine aldığı kesin borçtur.
    – Sonra korunanları kurtarırız ve zalimleri orada öyle diz üstü çökmüş olarak bırakırız.
    Saygılarımla!..

  • Avatar

    rabbani Nov 10 2014 - 20:00 Reply

    Biz ifadesiyle ilgili ilginç bir ayrıntı var. İnkarcılardan ve onların olumsuz durumlarından bahsedilirken onların dönüşü bize ifadesi kullanılır o ayette olmasa bile bir öncekinde böyledir ama salih kullardan bahsedilirken onların dönüşü bana ifadesi kullanılır. Ayetbul programlarına dönüş yazarak bunu görebilirsiniz.

Leave a reply

Name (required)

Website